Social climate in an inclusive school
Keywords:
inclusive school, social climate, interpersonal relation shipsAbstract
Author presented in this paper theoretical approach to the building of social climate in an inclusive school. The publication indicatessome tendencies and directions of changes to improve the functioning of these institutions and to implement the idea of inclusive education.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1 T. Zacharuk, Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów, „Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny” 1(20), Meritum 2011, s. 2.
2 Ibidem, s. 3.
3 Za: Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education For All, United Nations Educational, Scientificand Cultural Organization, Paris 2005.
4 T. Zacharuk, Edukacja..., op. cit., s. 6
5 Ibidem, s. 6.
6 Ibidem, s. 7.
7 J. Surzykiewicz, Klimat a społeczna skuteczność szkoły, [w:] Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, nr 12, wyd. CMPPP, Warszawa 2007, s. 7.
8 Ibidem s. 9.
9 Ibidem, s. 11
10 Ibidem, s. 23.
11 Ibidem, s. 23.
12 E. Jówko, Stosunki interpersonalne w szkole determinantem kultury szkoły współczesnej i przyszłej, [w:] Szkoła w świecie współczesnym, red. B. Muchacka i M. Szymański, Wyd. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008, s. 166.
13 Ibidem, s. 167.
14 Ibidem, s. 167.
15 Śliwerski B., Kwieciński Z. (red.), Pedagogika, podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa, 2004, s. 280
16 por. O’Donnell J., Hawkins J.D., Abbott R.D., Predicting serious delinquency and substance use among aggressive boys, “Journal of Consulting and Clinical Psychology” 1995, nr 63, s. 529-537.
17 Sikorski W., Konflikty między nauczycielami a agresywnością uczniów, (w:) „Edukacja i Dialog”, 2000, nr 5.
18 Ibidem.
19 Ibidem.
20 Zawadowska J., Uczyć się szybko i intensywnie, „Gazeta Szkolna”, 2004, nr 15.
21 Ibidem.
22 Ibidem.
23 U. Fontana, Relacja, sekretem wszelkiego wychowania, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2002, s. 19.
24 M. Argyle, Psychologia stosunków międzyludzkich, Wyd. PWN, Warszawa 1991, s. 83.
25 Ibidem, s. 12.
26 J. Mellibruda, Ja - Ty - My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2003, s. 98.
27 Ibidem, s. 99.
28 Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wyd. „Żak”, Kraków 1996, s. 21.
29 Ibidem, s. 22.
30 E. Putkiewicz, Proces komunikowania się na lekcji, Wyd. APS im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 1990, s. 132.
31 H. Gardner, Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Wyd. Media Rodzina, Poznań 2002, s. 20-30
32 Ibidem, s. 31.
33 Ibidem, s. 144.
34 Ibidem, s. 145.
35 L. Witkowski, Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność…, op. cit., s. 216-231.
36 Ibidem, s. 52.
37 M. Łaguna, Szkoła tradycyjna a aktywne uczestnictwo, (w:) „Edukacja i Dialog” 1996, nr 4, s. 5.
38 M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Wychowanie. Pojęcia – Procesy - Konteksty, t. I, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2007, s. 146.
39 L. Witkowski, Wyzwania autorytetu, Wyd. Żak, Kraków 2009, s. 498.
40 M. Łaguna, Szkoła tradycyjna a aktywne uczestnictwo, (w:) „Edukacja i Dialog” 1996, nr 4, s. 5.
41 J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, AV OMEGA, Suwałki 1998, s. 35.
42 Ibidem, s. 167
2 Ibidem, s. 3.
3 Za: Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education For All, United Nations Educational, Scientificand Cultural Organization, Paris 2005.
4 T. Zacharuk, Edukacja..., op. cit., s. 6
5 Ibidem, s. 6.
6 Ibidem, s. 7.
7 J. Surzykiewicz, Klimat a społeczna skuteczność szkoły, [w:] Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, nr 12, wyd. CMPPP, Warszawa 2007, s. 7.
8 Ibidem s. 9.
9 Ibidem, s. 11
10 Ibidem, s. 23.
11 Ibidem, s. 23.
12 E. Jówko, Stosunki interpersonalne w szkole determinantem kultury szkoły współczesnej i przyszłej, [w:] Szkoła w świecie współczesnym, red. B. Muchacka i M. Szymański, Wyd. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008, s. 166.
13 Ibidem, s. 167.
14 Ibidem, s. 167.
15 Śliwerski B., Kwieciński Z. (red.), Pedagogika, podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa, 2004, s. 280
16 por. O’Donnell J., Hawkins J.D., Abbott R.D., Predicting serious delinquency and substance use among aggressive boys, “Journal of Consulting and Clinical Psychology” 1995, nr 63, s. 529-537.
17 Sikorski W., Konflikty między nauczycielami a agresywnością uczniów, (w:) „Edukacja i Dialog”, 2000, nr 5.
18 Ibidem.
19 Ibidem.
20 Zawadowska J., Uczyć się szybko i intensywnie, „Gazeta Szkolna”, 2004, nr 15.
21 Ibidem.
22 Ibidem.
23 U. Fontana, Relacja, sekretem wszelkiego wychowania, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2002, s. 19.
24 M. Argyle, Psychologia stosunków międzyludzkich, Wyd. PWN, Warszawa 1991, s. 83.
25 Ibidem, s. 12.
26 J. Mellibruda, Ja - Ty - My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2003, s. 98.
27 Ibidem, s. 99.
28 Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wyd. „Żak”, Kraków 1996, s. 21.
29 Ibidem, s. 22.
30 E. Putkiewicz, Proces komunikowania się na lekcji, Wyd. APS im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 1990, s. 132.
31 H. Gardner, Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Wyd. Media Rodzina, Poznań 2002, s. 20-30
32 Ibidem, s. 31.
33 Ibidem, s. 144.
34 Ibidem, s. 145.
35 L. Witkowski, Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność…, op. cit., s. 216-231.
36 Ibidem, s. 52.
37 M. Łaguna, Szkoła tradycyjna a aktywne uczestnictwo, (w:) „Edukacja i Dialog” 1996, nr 4, s. 5.
38 M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Wychowanie. Pojęcia – Procesy - Konteksty, t. I, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2007, s. 146.
39 L. Witkowski, Wyzwania autorytetu, Wyd. Żak, Kraków 2009, s. 498.
40 M. Łaguna, Szkoła tradycyjna a aktywne uczestnictwo, (w:) „Edukacja i Dialog” 1996, nr 4, s. 5.
41 J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, AV OMEGA, Suwałki 1998, s. 35.
42 Ibidem, s. 167
Downloads
Published
09.07.2021
Issue
Section
The theory of inclusion
How to Cite
Jówko, E. (2021). Social climate in an inclusive school. Disabled Student. Sketches and Theses, 13(13(6), 43-59. https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2460