Parents about inclusion – Pilot research report
Keywords:
parents, students with special educational needs, research, opinionsAbstract
The subject of this article is a study report on parents' views about the common upbringing and education of children with disabilities with their contemporary. Surveyed respondents were parents of children which are learning at various educational levels. Respondents are citizen of Siedlce, which is considered an example of full integration at all stages of education (from kindergarten to university). The point of departure of this study was to argue that the family environment, as the first and most important in a child's life, is the beginning of the development of attitudes. Is important to know the views, attitudes and opinions of people with disabilities have parents. The aim of the inclusion is not only the systemic inclusion of people excluded into the social environment, but full integration. While normative, certain aspects can be regulated and verified through their various functions, the most difficult are changes in the mentality of another person. The value of this study is undoubtedly the fact that parental voices - their views on the practical application of inclusions allow for a realistic view of the inclusion activities.
Downloads
References
Gruba E. (2001). Wczesna dorosłość, [w:] B. Harwas-Napierała i J. Tempała,
Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia
człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
Kopeć E. (2012). Wiedza pedagogiczna rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Na podstawie badań w powiecie kolbuszkowskim, Katolicki
Uniwersytet Lubelski, Lublin.
Korczyński M. (2009). Wartości w przystosowaniu osób niepełnosprawnych,
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego
Pola, Lublin
Kościelska M. (1994). Integracja - szansą wychowania nowego pokolenia,
[w:] J. Bogucka i M. Kościelska, Wychowanie i nauczanie integracyjne.
Materiały dla nauczycieli i rodzciów, Społeczne Towarzystwo
Oświatowe, Warszawa.
Kwak A. (1993). Rodzina jako śodowisko wychowawcze, [w:] T. Plich,
I. Lepalczyk, Pedagogika społecza. Wychowanie i środowisko, Zakład
Graficzny Uniwersytetu Warszawiskiego, Warszawa.
Łobocki M. (1993). Pedagogika wobec wartości, [w:] B. Śliwerski, Kontestacje
pedagogiczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Marciniak-Paprocka K. (2017). Postawy studentów pedagogiki wobec
zjawiska korupcji w życiu społecznym. Analiza porównawcza
studentów polskich i ukraińskich, Wydawnictwo Uniwersytetu
Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce.
Matysiuk R. (2015). Wychowanie dzieci w rozinach siedleckich, [w:]
W. Sroczyński, Rodzina w świetle wybranych kwestii społecznych,
Prac. Wyd. Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Przyrodniczo-
Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce.
Najwyższa Izba Kontroli (2012). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnościami
o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawni.pl - wszystko o niepełnosprawności (2017). Pobrano
z lokalizacji: Niepełnosprawni.pl - wszystko o niepełnosprawności:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/8687
Okoń W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie
"Żak", Warszawa.
Oleś P. (2012). Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa.
Sroczyński W. (2015). Pedagodzy wobec rodziny, [w:] W. Sroczyński, Rodzina
w świetel wybranych kwestii społecznych, Prac. Wyd. Wydziału
Humanistycznego Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego
w Siedlcach, Siedlce.
Tyszkowa M. i Przetacznik-Gierowska, M. (2003). Psychologia rozwoju
człowieka, PWN, Warszawa.
Zacharuk T. (2008). Bezpieczeństwo dzieci i młozieży niepełnosprawnej
w środowisku lokalnym, [w:] T. Zacharuk i H. Natora, Wybrane
problemy funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych,
Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.