Rodzice o inkluzji – raport z badań pilotażowych
Słowa kluczowe:
rodzice, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, badania, opinieAbstrakt
Przedmiotem rozważań niniejszego artykułu jest raport z badań pilotażowych dotyczących opinii rodziców na temat wspólnego wychowania i edukacji dzieci niepełnosprawnych z ich pełnosprawnymi rówieśnikami. Badaniami ankietowanymi zostali objęci rodzice dzieci uczących się na różnych poziomach edukacyjnych zamieszkujący w mieście Siedlce, które uważane jest za przykład w obszarze kształcenia integracyjnego na wszystkich etapach kształcenia (od przedszkola aż po uniwersytet). Punktem wyjścia niniejszych badań było postawienie tezy, iż środowisko rodzinne, jako pierwsze i najważniejsze w życiu dziecka, jest zaczątkiem kształtowania się postaw, wobec tego istotne jest, jaką wiedzę, jakie poglądy, nastawienia i opinie wobec osób z niepełnosprawnością posiadają rodzice. Celem inkluzji jest bowiem nie tylko systemowe włączenie osób wykluczonych do środowiska społecznego, ale pełna integracja. O ile normatywnie, pewne aspekty można uregulować i za pomocą różnych kontroli weryfikować ich funkcjonowanie, o tyle najtrudniejsze są zmiany w mentalności drugiego człowieka. Wartością niniejszych badań jest niewątpliwie fakt oddania głosu rodzicom – ich opinie na temat praktycznego zastosowania inkluzji pozwalają na przedstawienie realnego obrazu prowadzonych czynności włączających.
Pobrania
Bibliografia
Gruba E. (2001). Wczesna dorosłość, [w:] B. Harwas-Napierała i J. Tempała,
Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia
człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
Kopeć E. (2012). Wiedza pedagogiczna rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Na podstawie badań w powiecie kolbuszkowskim, Katolicki
Uniwersytet Lubelski, Lublin.
Korczyński M. (2009). Wartości w przystosowaniu osób niepełnosprawnych,
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego
Pola, Lublin
Kościelska M. (1994). Integracja - szansą wychowania nowego pokolenia,
[w:] J. Bogucka i M. Kościelska, Wychowanie i nauczanie integracyjne.
Materiały dla nauczycieli i rodzciów, Społeczne Towarzystwo
Oświatowe, Warszawa.
Kwak A. (1993). Rodzina jako śodowisko wychowawcze, [w:] T. Plich,
I. Lepalczyk, Pedagogika społecza. Wychowanie i środowisko, Zakład
Graficzny Uniwersytetu Warszawiskiego, Warszawa.
Łobocki M. (1993). Pedagogika wobec wartości, [w:] B. Śliwerski, Kontestacje
pedagogiczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Marciniak-Paprocka K. (2017). Postawy studentów pedagogiki wobec
zjawiska korupcji w życiu społecznym. Analiza porównawcza
studentów polskich i ukraińskich, Wydawnictwo Uniwersytetu
Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce.
Matysiuk R. (2015). Wychowanie dzieci w rozinach siedleckich, [w:]
W. Sroczyński, Rodzina w świetle wybranych kwestii społecznych,
Prac. Wyd. Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Przyrodniczo-
Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce.
Najwyższa Izba Kontroli (2012). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnościami
o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawni.pl - wszystko o niepełnosprawności (2017). Pobrano
z lokalizacji: Niepełnosprawni.pl - wszystko o niepełnosprawności:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/8687
Okoń W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie
"Żak", Warszawa.
Oleś P. (2012). Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa.
Sroczyński W. (2015). Pedagodzy wobec rodziny, [w:] W. Sroczyński, Rodzina
w świetel wybranych kwestii społecznych, Prac. Wyd. Wydziału
Humanistycznego Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego
w Siedlcach, Siedlce.
Tyszkowa M. i Przetacznik-Gierowska, M. (2003). Psychologia rozwoju
człowieka, PWN, Warszawa.
Zacharuk T. (2008). Bezpieczeństwo dzieci i młozieży niepełnosprawnej
w środowisku lokalnym, [w:] T. Zacharuk i H. Natora, Wybrane
problemy funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych,
Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.