Universal design. Innovation in the education of students of the Siedlce University of Natural Sciences and Humanities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.06

Keywords:

universal design, accessibility, key competences, soft competences

Abstract

The article presents an innovative model for improving competences in the field of accessibility and universal design, by students of the University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce. The concept is being implemented as part of the "Experience it yourself" project, cofinanced by the European Union.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Björk E. (2012), Universal Design or Modular-Based Design Solutions – A Society Concern, [w:] F.A. Cheein (ed.), Assistive Technologies, InTech, Rijeka, pp. 121-141, online: http://www.intechopen.com/books/assistive-technologies/universal-design-or-modular-based-design-solutions, data dostępu: 10.07.2022.

Brzezińska A.I., Kaczan R., Smoczyńska K. (red.) (2010), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Eikhaug O. et al. (2018), Innovating with people. Inclusive design and architecture, Design and Architecture Norway, Oslo.

Gawron G. (2015), Universal design – projektowanie uniwersalne jako idea w dążeniu do osiągania partycypacji społecznej osób niepełnosprawnych, „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 7(43), nr 1, s. 125-144.

Ginnerup S. (2009), Achieving Full Participation through Universal Design, Council of Europe, Strasbourg, http://www.coe.int/t/dg3/disability/source/Universal_design.pdf, data dostępu: 10.07.2022.

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. 2019, poz. 1696.

Program Dostępność Plus – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (funduszeeuropejskie.gov.pl), https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/, data dostępu: 23.07.2022.

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Dz.U. z 25 października 2012 r., poz. 1169.

Projekt „Doświadcz tego sam”, zapisany w SL 2015 z numerem wniosku POWR.03. 05.00-00-PU14/19.

Published

2022-12-01

How to Cite

Jówko, E. (2022). Universal design. Innovation in the education of students of the Siedlce University of Natural Sciences and Humanities. Disabled Student. Sketches and Theses, (22(15). https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.06

Most read articles by the same author(s)