Competences of a supporting teacher the challenge of inclusive education

Authors

  • Ewa Jówko

Keywords:

teacher's competence, supporting teacher, inclusive education, inclusion school

Abstract

This article contains a report on pilot studies aimed at supporting teachers their opinion on the competences necessary to work with people with various disabilities. 25 people from the area of Siedlce took part in prelimi-nary research, working both in general, special and integration type institutions. Respondents define types of communication, socio-educational and diagnostic competences as very important in working with people with disabilities. The author notes that the process of determining competences is not yet completed. He also stress-es that the offer of the first and second degree of special pedagogy should be broadened and the offer of post-graduate studies should be broadened in order to improve the competences and qualifications of teachers from the City and the District of Siedlce.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Khamisy D., 2015, System kształcenia nauczycieli jako generator inkluzji
edukacyjnej, [w:] Edukacja inkluzyjna. Konteksty indywidualistyczne,
wspólnotowe i transpersonalne, red. Bałandynowicz A., Pytka L.,
Zacharuk T., Siedlce.
Bartkowicz Z., 2010, Kształtowanie świadomości aksjologicznej pedagogów
resocjalizacyjnych, [w:] Powinności i kompetencje w wychowaniu
osób niedostosowanych społecznie, red. Z. Bartkowicz,
A. Węgliński, A. Lewicka, Lublin.
Czerepaniak-Walczak M., 1999, Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych”
w edukacji, Neodidagmata, nr XXIV.
Jówko E., 2016, Kultura nauczyciela a kultura ucznia. Implikacje wychowawcze,
Difin, Warszawa.
Płóciennik E., 2011, Kompetencja diagnostyczna nauczyciela w świetle
podstawy programowej wychowania przedszkolnego, [w:] red. Leżańska
W., Nauczyciel wczesnej edukacji. Na drodze do profesjonalnego
mistrzostwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie
szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U.
z 2017 r. poz. 1575) – § 3-5.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie
warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie
i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r.
poz. 1578) – § 7.
Strykowski W., 2005, Kompetencje współczesnego nauczyciela, Neodidagmata
27/28, Poznań.
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r.
poz. 1189 ze zm.) – art. 9 ust. 1 pkt.1.
Zacharuk T., Niewęgłowska A. red., 2012, Kompetencje współczesnego nauczyciela,
Siedlce.

Published

2019-11-27

How to Cite

Jówko, E. (2019). Competences of a supporting teacher the challenge of inclusive education. Disabled Student. Sketches and Theses, 18(18(11)2018), 39–48. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1186

Most read articles by the same author(s)