The importance of pedagogical diagnosis for practitioners
DOI:
https://doi.org/10.34739/sn.2019.19.08Keywords:
diagnosis, diagnostic competence, teachers, inclusionAbstract
This article presents a pilot study report on teachers' opinions about the necessity, effectiveness and relevance of diagnoses. It also describes the teachers’ own assessment of their preparation for a diagnosis and their ability to analyze and use the data resulting from the diagnosis. The analysis of empirical data shows that higher education should put more emphasis on the development and improvement of diagnostic skills. It is therefore imperative to raise the awareness of the students of education about the importance of diagnoses and to equip them with the knowledge, skills and competences to use specific diagnostic tools. It should help them in their future work.
Downloads
References
Barrabasz G., (2016), Nauczanie i uczenie się w sieci. Kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Bartuś E., (2011), Kompetencje diagnostyczne i kreatywne nauczycieli a ich postawy
wobec integracji szkolnej, Wydawnictwo PWS, Płock.
Bielski J., (2017), Nauczyciel doskonały. Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywyności pracy nauczyciela, Oficyna Wdawnicza „Impuls”, Kraków.
Denek K., (2011), Nauczyciel, jego tożsamość, role i kompetencje, [w:] Juszczyk S., Ogrodnik J., Przybyła E., Osobowość, kompetencje, powinności nauczyciela i wychowawcy, Wydawnictwo Akademii Wychowania
Fizycznego, Katowice.
Dobrowolska B., (2011), Nauczyciel jako badacz – aspekty teoretycznopraktyczne, [w:] Dobrowolska B., Badawczy charakter pracy nauczyciela. Wybrane obszary teorii i szkolnej pragmatyki, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce.
Jodłowska B., (2008), Mądrość jako cel i sens kształcenia pedagogów, [w:] Majewicz P., Mikrut A., Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Gliwice – Kraków.
Klimek L., (2016), Kompetencje diagnostyczne nauczyciela w kontekście pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" XXXV.
Kuźma J., Morbitzer J. (2005), Edukacja – szkoła – nauczyciel, Wydawnictwo AP, Kraków.
Niemierko B. (2009), Diagnostyka edukacyjna, PWN, Warszawa.
Rowicka A. (2008), Oczekiwania studentów pedagogiki wobec kompetencji zawodowych nauczyciela, [w:] Żegnałek K., Kompetencje współczesnego nauczyciela, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. 2012, poz. 131.
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J. (2003), Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, eMPi2, Poznań.
Wysocka E. (2017), Diagnoza pedagogiczna. Specyfika i obszary diagnozy w ujęciu historycznym, [w:] Skibska J., Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków.
Zacharuk T. (2008), Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.