A student with special educational needs in regular schools – tasks and preparing teachers

Authors

  • Beata Bocian-Waszkiewicz

Abstract

       Inclusive education is the inclusion of pupils with special educational needs in the environment of their healthy peers. It gives them a chance to attend school in their place of residence. The primary responsibility is to arrange for them conditions for learning and equal educational opportunities. One of the very important issues for the implementation of inclusive education is the adequate preparation of teachers. Teachers have an obligation to organize and the provision of psychological and pedagogical assi stance to improve the efficiency of education for pupils with special educational needs

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baylis P., 2002, Edukacja włączająca, w: Od nauczania integracyjnego do
szkoły równych szans: materiały z konferencji, Konstancin 28-29
października 2002, oprac. J. Bogucka, D. Żyro, T. Wejner. Centrum
Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Biuro
RPD, Warszawa.
Education for All. Global Monitoring Report 2005. The Quality Imperative,
UNESCO, Paris.
Jas M., Jarosińska M., 2010, Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN,
Warszawa.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1487.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki
dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub
integracyjnych, Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1490.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w
sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2013, poz. 532
Zacharuk T., Bocian B., 2011, Edukacja włączająca – nowa perspektywa
pedagogiczna. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
„Oświata Mazowiecka” nr 02(07).
Zacharuk T., 2011, Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów.
Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny „Meritum” 1(20)

Published

2021-07-04

How to Cite

Bocian-Waszkiewicz, B. (2021). A student with special educational needs in regular schools – tasks and preparing teachers. Disabled Student. Sketches and Theses, 15(15(8), 85–98. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2412