An invisible child – a child "in the fog" – abused child characteristics and multi-faceted help

Authors

  • Beata Bocian-Waszkiewicz

Keywords:

child, family, domestic violence, alcoholism, co-addiction, psychological and pedagogical help, student, interdisciplinary team, pathology

Abstract

The family is the primary educational environment of every child. Healthy family functioning influences the full and optimal development of the child. Satisfied needs, love, bonds, acceptance and respect are the basis for shaping of own identity – sense of self-worth. Nowadays, many of children are brought up in dysfunctional families, for example: a parent addicted to alcohol, experiencing violence and traumatic experiences or neglect of loved ones. According to recent studies, the phenomenon of family pathology concerns almost every fourth child. Such an environment is not child development friendly and does not prepare the child for responsible roles in adult life. To prevent child abuse, it is important to organize multi-faceted help.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bocian-Waszkiewicz B., 2016, Socjoterapia jako metoda pracy z uczniem ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. „Student Niepełnosprawny.
Szkice i rozprawy”, Zeszyt 16(9), Wydawnictwo UPH, Siedlce, s. 145-165.
Bocian-Waszkiewicz B., 2014, Działanie zespołów interdyscyplinarnych jako pomoc
osobom dotkniętym przemocą w rodzinie – uregulowania prawne
i organizacyjne, [w:] Humanistyczne inspiracje edukacji inkluzyjnej.
Monografie nr 155, (red.) S. Sobczak, B. Bocian-Waszkiewicz, A. Niewęgłowska,
Wydawnictwo UPH, Siedlce, s. 35-51.
Matyjas B., 2008, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa,
Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pospiszyl I. (red.), 2008, Patologie społeczne. Warszawa, PWN.
Pospiszyl I, 1998, Przemoc w rodzinie. Warszawa, WSiP.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie
zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017
poz. 1591).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 roku w sprawie procedury
„Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”
(Dz.U. z 2011 r. nr 209, poz. 1245)
Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
(Dz.U. z 2005 r. nr 180, poz. 1493 ze zm.).
http://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/przemoc-w-rodzinie

Published

2019-11-27

How to Cite

Bocian-Waszkiewicz, B. (2019). An invisible child – a child "in the fog" – abused child characteristics and multi-faceted help. Disabled Student. Sketches and Theses, 18(18(11)2018), 153–160. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1198