Stygmatyzacja nieprzystosowanych społecznie. Determinanty w pracy resocjalizacyjnej będące efektami piętna w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Jaworku
Słowa kluczowe:
pedagogika resocjalizacyjna, nieprzystosowanie społeczne, stereotypy, stygmatyzacja, włączanie społeczneAbstrakt
Niedostosowani społecznie, szczególnie dzieci i młodzież, trafiający do instytucji resocjalizacyjnych to osoby, które obok ewidentnych deficytów rozwojowych przekładających się na upośledzenie ich umiejętności i woli właściwego funkcjonowania w społeczeństwie, przeżywają określone emocje. Skutki tych emocji mają istotny wpływ na samoocenę i sposób myślenia o sobie wychowanków placówki. Młodzi ludzie, którzy w swoim krótkim życiu bardzo często spotykali się z negacją własnej osoby, doświadczali różnego rodzaju porażek i niepowodzeń, mają olbrzymie problemy z akceptacją własnej osoby, a także z akceptacją (lub co najmniej wolnego od uprzedzeń) przez niechętne im społeczeństwo. Proces resocjalizacji, któremu poddawani są nieprzystosowani społecznie, wymaga korekty deficytów, podjęcia działań rozwojowych i socjalizujących w taki sposób, by młodzi ludzie potrafili zrozumieć otaczający ich świat i nauczyć się w nim funkcjonować. Skuteczność tego procesu wymaga także likwidacji uprzedzeń i stereotypów stygmatyzujących osoby niedostosowane społecznie, które uniemożliwiają im efektywny powrót na łono społeczne.
Pobrania
Bibliografia
Czykwin E., 2008, Stygmat społeczny, PWN, Warszawa.
Dobijański M., 2017, Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej
w pracy z nieletnimi w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych,
Marlab IT, Siedlce.
Goffman E., 2005, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Hauza T., 2010, Społeczeństwo wobec „Innego” – stygmat i dyskryminacja
a kwestia HIV/AIDS, „Scripta Comeniana Lesnensia”, nr 8/2010.
Kędzierski P., Kulesza J., 2008: Analiza przyczyn umieszczania dzieci i młodzieży
w placówkach resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych oraz
opinia dyrektorów MOW i MOS nt: W jakich strukturach powinny
funkcjonować ośrodki, CMPPP, Warszawa.
Konopczyński M., 2013, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych:
refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium,
Warszawa.
Kudlińska I., 2011, Stygmatyzacja społeczna jako perspektywa teoretycznobadawcza
(na przykładzie badań nad stygmatyzacją ludzi biednych),
„Acta Universitatis Lodziensis”, nr 38/2011.
Marshall G., 2014, Słownik socjologii i nauk społecznych, PWN, Warszawa.
Trojanowska E., Wolontariat jako metoda uspołeczniania uczniów niedostosowanych
społecznie, http://docplayer.pl/18751906-Elzbietatrojanowskawolontariat-
jako-metoda-uspoleczniania-uczniowniedostosowanychspolecznie.
html
Zimbardo Ph., 1999, Psychologia i życie, PWN, Warszawa.