Socjalizacja dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie metodami opartymi na wpływie osobistym wychowawcy

Autor

  • Mariusz Dobijański

Słowa kluczowe:

resocjalizacja, wpływ osobisty, autorytet, indywidualizacja, rozwój potencjału

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie metod pracy resocjalizacyjnej opartych na wpływie osobistym nauczyciela/wychowawcy. W artykule przedstawione są tradycyjne metody socjalizacyjne oraz metody adaptowane do procesu edukacyjnego z szeroko rozumianego biznesu, w którym rolę nauczyciela pełni couch, mentor lub tutor. Wszystkie z przedstawionych metod wymagają spełnienia podstawowego warunku, jakim jest oparcie procesu na kluczowej roli „mistrza”, „przewodnika”, „przywódcy”, jakim jest nauczyciel/wychowawca, obdarzonego podstawową cechą wymaganą w indywidualnej relacji edukacyjnej z uczniem, tj. autorytetem.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Allport G.W., 1964, Właściwości motywacji człowieka, [w:] J. Reykowski (red.),
Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej, PWN,
Warszawa.
Czapów Cz., Jedlewski S., 1971, Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa.
Czekierda P., Budzyński M., Traczyński J., Zalewski Z., Zambrzuska A., 2009,
Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, Towarzystwo
Edukacji Otwartej, Wrocław.
Dilts R., 2003, From Coach to Awakener, Meta Publications, California.
Dubisza S., 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 1, PWN, Warszawa.
Górski S., 1985, Metodyka resocjalizacji, Instytut Wydawniczy Związków
Zawodowych, Warszawa.
Łobocki M., 2008, Teoria wychowania w zarysie, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Łukaszewicz R.M., 2002, Studia nad alternatywami w edukacji, Wydawnictwo
Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne, Wrocław.
Kalinowski M., 2008, Przykłady praktycznych modeli resocjalizacyjnych w różnych
krajach, [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, PWN,
Warszawa.
Kamiński A., 1972, Funkcje pedagogiki społecznej, PWN, Warszawa.
Karwala S., 2007, Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej, WSBNLU,
Nowy Sącz.
Konopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących,
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kordziński J., 2018, Szkoła uczenia się, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
Melosik Z., 2002, Młodzież w kulturze współczesnej. Paradoksy pop-tożsamości,
[w:] E. Malewska, B. Śliwerski (red.), Pedagogika i edukacja wobec nowych
wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, Oficyna Wydawnicza
Impuls, Kraków.
Miller R., 1966, Proces wychowania i jego wyniki, PZWS, Warszawa.
Muszyński H., 1965, Teoretyczne problemy wychowania moralnego, PZWS,
Warszawa.
Muszyński H., 1977, Zarys teorii wychowania, PWN, Warszawa.
Nerwińska E., 2010, Tutoring w szkole jako ważna zmiana praktyki edukacyjnej,
„Meritum”, nr 3(18)10, MSCDiDN, Warszawa.
Nowak J., 2007, Nauczyciel – mentor czy facylitator, [w:] E. Sałata, S. Ośko
(red.), Współczesne problemy pedeutologii i edukacji, Wydawnictwo
Instytutu Technologii Eksploatacji, PIB, Radom.
Okoń W., 1981, Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa.
Okoń W., 2007, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie
„Żak”, Warszawa.
Pilch I., 1990, Psychologiczna analiza zaufania interpersonalnego (Podejścia
teoretyczne i metody badania empirycznego), [w:] Z. Ratajczak,
W. Wosińska (red.), Zaufanie i niesprawiedliwość a społeczne funkcjonowanie
człowieka, Uniwersytet Śląski, Katowice.
Pytka L., 2008, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne,
diagnostyczne i metodyczne, APS, Warszawa.
Reykowski J., 1967, Osobowość, [w:] M. Maruszewski, J. Reykowski, T. Tomaszewski
(red.), Psychologia jako nauka o człowieku, PWN, Warszawa.
Sarnat-Ciastko A., 2010, Tutor a wychowawca – rzeczywistość nadana czy wybrana?,
[w:] Podstawy edukacji. Podmiot w dyskursie pedagogicznym,
t. 3/10, Wydawnictwo AJD, Częstochowa.
Sujak E., 1982, Życie jako zadanie, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Tchorzewski de A.M., 2008, Wychowanie – jego właściwości, [w:] T. Pilch
(red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie
„Żak”, Warszawa.
Traczyński J., 2009, Kim jest (mógłby być…) tutor w polskiej szkole?, [w:]
P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zambrzuska
(red.), Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej,
Towarzystwo Wiedzy Otwartej, Wrocław.
Tyrała P., 2001, Metodyka wychowania: bliżej nauczycielskiej prakseologii.
Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Wadsworth, B.J., 1998, Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój
dziecka, WSiP, Warszawa.
Whitmor J., 2011, Coaching. Trening efektywności, Burda Publishing Polska,
Warszawa.
Wołoszyn S., 2003, Wychowanie w społeczeństwach pierwotnych, [w:]
Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika – podręcznik akademicki, t. 1,
PWN, Warszawa.
Woolhouse R., 2005, Tabula rasa, [w:] T. Honderich (red.), The Oxford Companion
to Philosophy, Oxford University Press, Oxford.
Zieleniewski J., 1967, Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji
i kierowania, PWN, Warszawa
Zimbardo P.G., Johnson R.I., McCann V., 2010, Psychologia. Kluczowe koncepcje,
PWN, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2019-11-27

Jak cytować

Dobijański, M. (2019). Socjalizacja dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie metodami opartymi na wpływie osobistym wychowawcy. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 18(18(11)2018), 161–177. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1199