Rozwój potencjału osób niedostosowanych społecznie. System diagnozy efektów procesu resocjalizacyjnego wychowanków młodzieżowego ośrodka wychowawczego

Autor

  • Mariusz Dobijański

Abstrakt

Intencją autora artykułu jest przybliżenie problemu diagnozy przebiegu
procesu resocjalizacyjnego. Oczekiwania stawiane przed placówkami wychowawczymi
dotyczą przede wszystkim efektywności oddziaływań resocjalizacyjnych wobec nieletnich zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie.
W artykule dokonano opisu systemu badania osiągnięć wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Jaworku uzyskiwanych w trakcie procesu resocjalizacyjnego. Opisany system jest w trakcie pilotażu. Stanowi innowacyjny, autorski projekt, którego celem jest planowanie właściwych (tj. skutecznych i efektywnych) działań o charakterze wychowawczym. Celem podejmowanych oddziaływań jest wzmacnianie mocnych stron wychowanków i ograniczanie wpływu (poddawanie ich czynnościom o charakterze korekcyjnym) czynników osłabiających ich społecznie akceptowane zmiany w zachowaniu

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Bałandynowicz A., 2011, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa.
Czapów C., 1978, Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa.
Grzegorzewska M., 1964, Pedagogika specjalna, PIPS, Warszawa.
Jedlewski S., Czapów Cz., 1973, Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa.
Konopacki J., 1957, Zaburzenia w zachowaniu się dzieci szkolnych, PWN, Warszawa.
Konopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Impuls, Warszawa.
Lipkowski O., 1980, Resocjalizacja, WSiP, Warszawa.
Ostrowska K., Milewska E., 1986, Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Przewodnik metodyczny, ATK, Warszawa
Pytka L., 2008, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, APS, Warszawa.
Suchodolski B., 1993, Pedagogika, w: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.
Wysocka E., 2008, Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa

Pobrania

Opublikowane

04.07.2021

Jak cytować

Dobijański, M. (2021). Rozwój potencjału osób niedostosowanych społecznie. System diagnozy efektów procesu resocjalizacyjnego wychowanków młodzieżowego ośrodka wychowawczego. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 15(15(8), 159-172. https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2418