The stigmatization of not socially adapted. Determinants in resocialization work as a result of stigma in the Youth Education Center in Jaworek
Keywords:
social rehabilitation pedagogy, social maladjustment, stereotypes, stigmatization, social inclusionAbstract
The socially maladjusted, especially children and adolescents who attend social rehabilitation institutions, are those who, experience certain emotions. It happens apart from evident developmental deficits that translate into the impairment of their skills and the desire to function properly in the society. The effects of these emotions have a significant impact on selfesteem and the way they think about themselves. Young people who have encountered negativity in their short lives, who have experienced a variety of failure and setbacks, have enormous problems with their own acceptance, and acceptance of reluctant to them (or at least prejudicefree) society. The social rehabilitation process directed to socially maladjusted young people, requires correction of their deficits and through the developmental and socialistic activities, it can help them to understand the world around and learn them how to work in it. The effectiveness of this process also requires the elimination of stereotypes and stigmatization of socially maladjusted, that prevent them from effective returning to the social sphere.
Downloads
References
Czykwin E., 2008, Stygmat społeczny, PWN, Warszawa.
Dobijański M., 2017, Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej
w pracy z nieletnimi w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych,
Marlab IT, Siedlce.
Goffman E., 2005, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Hauza T., 2010, Społeczeństwo wobec „Innego” – stygmat i dyskryminacja
a kwestia HIV/AIDS, „Scripta Comeniana Lesnensia”, nr 8/2010.
Kędzierski P., Kulesza J., 2008: Analiza przyczyn umieszczania dzieci i młodzieży
w placówkach resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych oraz
opinia dyrektorów MOW i MOS nt: W jakich strukturach powinny
funkcjonować ośrodki, CMPPP, Warszawa.
Konopczyński M., 2013, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych:
refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium,
Warszawa.
Kudlińska I., 2011, Stygmatyzacja społeczna jako perspektywa teoretycznobadawcza
(na przykładzie badań nad stygmatyzacją ludzi biednych),
„Acta Universitatis Lodziensis”, nr 38/2011.
Marshall G., 2014, Słownik socjologii i nauk społecznych, PWN, Warszawa.
Trojanowska E., Wolontariat jako metoda uspołeczniania uczniów niedostosowanych
społecznie, http://docplayer.pl/18751906-Elzbietatrojanowskawolontariat-
jako-metoda-uspoleczniania-uczniowniedostosowanychspolecznie.
html
Zimbardo Ph., 1999, Psychologia i życie, PWN, Warszawa.