Contemporay life and the disabled student

Authors

  • Hanna Żuraw

Abstract

In according to contemporary ideologies and characteristics of life I show problems of the students with disabilities. We observe systematic grows of number of students with disability. The question is arises, how they cope with requirements of the study. In order to provide on this questions I conducted investigation about their situation on polish public high schools. Synthetic effects I present in the form of a typology – complete version of raport has another form. Typology based on level of compliance of the disabled students behaviors with standards. There are four variants of students. In the form of applications
I presented recommendation for school and families with disabled youth. The main task of them is development of independent life’s motivation and educational aspirations – adequate to children ability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman Z. (2010): 44 listy ze świata płynnej ponowoczesności, Wyd. Literackie, Kraków.
Bauman Z. (1998): Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Beck U. (2002): Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Becker G. (1990): Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa.
Castells M. (2009): Koniec tysiąclecia, PWN, Warszawa.
Domański H.(2000): Hierarchie i bariery społeczne w latach dziewięćdziesiątych, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.
Domański H. (2004): Struktura społeczna, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.
Dziewulak D. (1997): Systemy szkolne Unii Europejskiej, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.
Erikson E.H. (1968 c): Identity, youth and crisis, New York W.W. Norton.
Flynn R.J., Nitsch K.E. (1980): Normalization, social integration and community services, PRO-ED.Inc.
Frankl V. (1977): Nadać życiu sens, „Życie i Myśl”, nr 1.
Gajda J. (red.) (2000): O nowy humanizm w edukacji, Impuls, Kraków.
Giddens A. (1976): New Rules of Sociological Theory, Hutchinson, London.
Górniewicz J. (1997): Kategorie pedagogiczne, Wyd. WSP, Olsztyn.
Hulek A. (1984): Człowiek niepełnosprawny a system integracyjny, w: Hulek A. (red.), Integracja społeczna osób niepełnosprawnych − zadania pedagoga, „Studia Pedagogiczne” 14.
Hulek A. (red.) (1993): Edukacja osób niepełnosprawnych, Wyd. Interart, Warszawa.
Kosakowski C. (2005): Oblicza normalizacji warunków życia osób niepełnosprawnych - wielość problemów, w: Kosakowski C., Krause A. (red.): Normalizacja życia osób niepełnosprawnych, Wyd. UWM, Olsztyn.
Kupisiewicz Cz. (1994): Koncepcje reform szkolnych w latach osiemdziesiątych, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.
Lash S., Urry J. (1987): The End of Organized Capitalism, Cambridge: Polity Press.
Mahler F. (1993): Marginalność i maldevelopment, w: Danecki J. ( red.), Insights into Maldevelopment, Katowice.
Manterys A. (1997): Wielość rzeczywistości w teoriach socjologicznych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Mądrzycki T. (1996): Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk.
Obuchowski K. (1993): Człowiek intencjonalny, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Ostaszewski K. ( 2005): Koncepcja „resilience”. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia, Medycyna Wieku Rozwojowego, Warszawa.
Pachociński R. (2003): Strategie reform oświatowych na świecie, Instytut Badań MEN, Warszawa.
Palska H. (2002): Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce lat dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Rogers C. (1980): Psychologia twórczości. Wybór tekstów, Wyd. UJ, Kraków.
Ruciński St. (1993): Wychowanie jako wprowadzanie w życie wartościowe, Wyd. W, Warszawa.
Siciński A. (1982): Style życia w miastach polskich u progu kryzysu, PWN, Warszawa.
Suchodolski B. (1970): Z problemów aktywnego uczestnictwa w kulturze, w: „Studia Pedagogiczne”, t. XVIII, Warszawa.
Suchodolski B. (1985): Kim jest człowiek, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Szacka B: (2003): Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Szczepański J. 1972: Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa.
Szczupał B. (2009): Godność osoby z niepełnosprawnością. Wyd. Naukowe „Akapit”, Kraków.
Sztompka P. (2004): Zmiana społeczna, rozwój, postęp, w: Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo ZNAK, Kraków.
Sztompka P. (1989): Socjologiczna teoria podmiotowości, w: Buczkowski P. (red.), Podmiotowość: możliwość, rzeczywistość, konieczność, Poznań.
Wilkinson R., Pickett K. (2011): Duch równości. Tam, gdzie panuje równość, wszystkim żyje się lepiej, Warszawa.
Zaleski G. (1994): Psychologiczna analiza obłędu, Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok.
Żuraw H. (2009): Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wydawnictwo Akademickie „Żak”,

Published

2021-07-09

How to Cite

Żuraw, H. (2021). Contemporay life and the disabled student. Disabled Student. Sketches and Theses, 14(14(7), 69–90. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2435