The new humanism in education

Authors

  • Hanna Żuraw

Abstract

       This paper presents a comprehensive and holistic vision of humanistic education. The author has based her analysis on the critical reflection on the condition of educational institutions. The author then moves on to refer to the rich humanistic tradition and the concepts emphasising the need for the holistic education that focuses on the perspective of culturally responsive pedagogy. The paper depicts basic conceptual constructs, such as creativity, seen as an approach to life, and the frontier understood as a metaphorical space capable of unleashing the creativity of the mind. The paper concludes with a brief outline of different options for alternative lifestyles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bibler W., Myślenie jako dialog, PWN, Warszawa 1982.
Buber M., Ja i ty. Wybór pism filozoficznych, PAX, Warszawa 1992.
Cudowska A. Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Trans Humana, Białystok 2004.
Cudowska A., Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Trans Humana, Białystok 2014.
Czaplejewicz E., Kasperski E. (red.), Bachtin. Dialog − język − literatura, PWN, Warszawa 1983.
Dewey J., Sztuka jako doświadczenie, Ossolineum, Wrocław 1975.
Frankl V., Nadać życiu sens, „Życie i Myśl”, nr 4, 1973.
Fukuyama F., Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2008.
Gajda J., O nowy humanizm w edukacji, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2000.
Giza-Poleszczuk H., Alternatywne style życia, w: Siciński A. (red.), Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Ossolineum, Wrocław 1988.
Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Olsztyn 1997.
Kirkegaard S., Bojaźń i drżenie, Choroba na śmierć, PWN, Warszawa 1982.
Lowenfeld V., Brittain J.W., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa 1977.
Łukaszewicz M., Szanse rozwoju osobowości, Książka i Wiedza, Warszawa 1984.
Maslow A.M., W stronę psychologii istnienia, PAX, Warszawa 1986.
Nęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk 2012.
Ruciński S., Wychowanie jako wprowadzanie w życie wartościowe, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1988.
Strzałecki A., Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcia prakseologiczne, Ossolineum, Wrocław 1989.
Suchodolski B., Kim jest człowiek, Wiedza Powszechna, Warszawa 1985.
Szmidt K., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2013.
Szyszkowska M., Twórcze niepokoje codzienności, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1985.
Tokarz A., Twórczość, w: Szewczuk W. (red.), Encyklopedia psychologii, Fundacja Innowacja, Warszawa 1998.
Wojnar I., Sztuka jako podręcznik życia, Nasza Księgarnia, Warszawa 1984

Published

2021-07-04

How to Cite

Żuraw, H. (2021). The new humanism in education. Disabled Student. Sketches and Theses, 15(15(8), 65–84. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2411