Acceptance of legal and moral norms among socially adjusted and socially maladjusted youth

Authors

  • Anna Skomiał studentka Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

Keywords:

norm, pathology, social adjustment, social maladjustment, youth

Abstract

The object of the study was the degree of acceptance of legal norms and moral standards among socially adjusted and socially maladjusted youth. The result of the research was the list of controversial issues unaccepted by men and women from both groups. According to the, socially adjusted women are more liberal than maladjusted ones. Women in the control group did not condemn any of the thirteen issues proposed; in contrast, women from the experimental group behaved in an exact opposite way. The men, both in the control group and experimental are highly radical, both legally and morally, and they declared all instances of controversial issues as unacceptable. The only exception from this rule regards counterfeiting, extramarital sex and sexual sadism and masochism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Czapów C., (1980), Wychowanie resocjalizujące, Elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa.
2. Domachowski W., Kowalik S., Miluska J., (1984), Z zagadnień psychologii społecznej, PWN, Warszawa.
3. Durkheim E., (1999), O podziale pracy społecznej, PWN, Warszawa.
4. Gęsicki M., (1997), Mały leksykon prawniczy, Wydawnictwo Difin – Centrum Doradztwa i Informacji, Warszawa.
5. Kalina‐Prasznic U. (red.), (2005), Mała Encyklopedia Prawa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
6. Kendall P.C., (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP. Gdańsk.
7. Kołakowska‐Przełomiec H., (1978), Środowisko rodzinne w świetle badań kryminologicznych, [w:] Jasiński J. (red.), Zagadnienia nieprzystosowania społecznego i przestępczości w Polsce, Ossolineum.Wrocław‐Warszawa‐Kraków‐Gdańsk.
8. Kosewski M., (1985), Ludzie w sytuacjach pokusy i upokorzenia, Wiedza Powszechna, Warszawa.
9. Kozdrowicz E., (1989), Sytuacja dziecka w rodzinie matki samotnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
10. Kozielecki J., (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
11. Maslow A., (2006), Motywacja i osobowość, PWN, Warszawa.
12. Mika S., (1969), Skuteczność kar w wychowaniu, PWN, Warszawa.
13. Misztal B., (1974), Grupy rówieśnicze młodzieży, Wydawnictwo PAN, Wrocław‐Warszawa‐Kraków‐Gdańsk.
14. Montesquieu C.L., (1997), O duchu praw, Wydawnictwo Antyk, Kęty.
15. Ossowska M., (1963), Podstawy nauki o moralności, PWN, Warszawa.
16. Ossowska M., (2000), Normy moralne: próba systematyzacji, PWN, Warszawa.
17. Ossowska M., (2005), Socjologia moralności, PWN, Warszawa.
18. Pospiszyl K., Żabczyńska E., (1985), Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa.
19. Pytka L., (2005), Pedagogika resocjalizacyjna, APS, Warszawa.
20. Pytka L., Zacharuk T., (1998), Zaburzenia przystosowania społecznego dzieci i młodzieży. Aspekty diagnostyczne i terapeutyczne, WSRP, Siedlce.
21. Riesman D., (1971), Samotny tłum, PWN, Warszawa.
22. Sęk H., (1998), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa.
23. Simmel G., (1975), Socjologia, PWN.
24. Smoktunowicz E., Kosikowski C. (red.), (2000), Wielka encyklopedia prawa, Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza, Białystok‐Warszawa.
25. Sobczak S., (2009), Młodzież wobec stopnia akceptacji norm prawnych i moralnych, [w:] Walczak‐Duraj D. (red.), Wartości i postawy młodzieży Polskiej, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
26. Świda‐Zięba H., (2005), Młodzież w nowym świecie, Wydawnictwo Literackie. Kraków.
27. Zacharuk T., (2008), Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, Akademia Podlaska. Siedlce.
28. Ziemska M., (1979), Rodzina a osobowość, Wiedza Powszechna, Warszawa.
29. Ziemska M., (2009), Postawy rodzicielskie, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Downloads

Published

09.07.2021

How to Cite

Skomiał , A. (2021). Acceptance of legal and moral norms among socially adjusted and socially maladjusted youth. Disabled Student. Sketches and Theses, 11(11(4), 47-68. https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2484