REALIZACJA EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ W OPINII PEDAGOGA SZKOLNEGO NA PRZYKŁADZIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W SIEDLCACH
DOI:
https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.14Słowa kluczowe:
edukacja włączająca, pedagog szkolny, osoby niepełnosprawne, wspieranie, pomocAbstrakt
Niniejszy artykuł opisuje wdrażanie i realizowanie edukacji włączającej wszystkich uczniów uczęszczających do jednej placówki. W artykule zwrócono uwagę na fakt, iż pomocy psychologiczno-pedagogicznej potrzebują nie tylko uczniowie z orzeczeniami bądź opiniami, ale również uczniowie wybitnie uzdolnieni. Warto podkreślić, że niezbędna jest tu praca i wsparcie pedagoga szkolnego i specjalistów. Poprzez rzetelną diagnozę i odpowiednio dopasowane formy pomocy pedagog jest w stanie dotrzeć do większego grona uczestników społeczności szkolnej oraz stworzyć każdemu uczniowi odpowiednie i godne warunki aktywności w szkole, uwzględniając jego wszelkie problemy związane z funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej. Analiza dokonana w tekście ukazuje zależność realizacji edukacji włączającej od sposobu pełnienia swojej funkcji przez pedagoga szkolnego na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 12 w Siedlcach.
Pobrania
Bibliografia
Apanel D. (2016), Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989–2014, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Dziewiecki M. (2003), Osoba i wychowanie: pedagogika personalistyczna w praktyce, Wydawnictwo Rubikon, Kraków, s. 23.
Jundziłł I. (1980), Rola pedagoga w organizowaniu procesu dydaktycznego w szkole. Praca z uczniami wybitnie zdolnymi, [w:] tenże, Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 75.
Kruk-Lasocka J. (2012), Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.
Laurman-Jarząbek E. (2005), Udział pedagoga szkolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej szkoły, [w:] (red.) B. Matyjas, Problemy teorii i praktyki opiekuńczej, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce, s. 134.
Rylke H. (1995), Czego nauczyciel i psycholog potrzebują od siebie nawzajem?, „Remedium”, nr 5, s. 9.
Słoma M. (2001), Nowa rola pedagoga szkolnego, „Edukacja i Dialog”, nr 6, s. 47.
Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A. (2010), Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjal-nych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa.
Wołoszyn S. (1982), Myśli i ludzie: Korczak, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 13.
Zierkiewicz E. (1998), Relacje interpersonalne pedagoga szkolnego. Raport z badania, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1, s. 95.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.