A, The Implementation of inclusive education in the opinion of the school educator on the example of Primary School 12 in Siedlce
DOI:
https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.14Keywords:
edukacja włączająca, pedagog szkolny, osoby niepełnosprawne, wspieranie, pomocAbstract
This article describes the implementation and delivery of inclusive education for all students attending a given institution. The article addresses the fact that psychological and pedagogical help is needed not only by students with decisions or opinions, but also by supporting the development of exceptionally gifted students. It is worth mentioning that it is necessary to work and support a school pedagogue with specialists. Through a reliable diagnosis and appropriately tailored forms of help, the educator is able to reach a larger group of the school community and create conditions worthy of appropriate ac-tivity in the school of each student, taking into account their smallest problems related to functioning in a peer group. The analysis made in the text shows the dependence of the implementation of inclusive education in performing the function of a school pedagogue on the example of Primary School No. 12 in Siedlce.
Downloads
References
Apanel D. (2016), Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989–2014, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Dziewiecki M. (2003), Osoba i wychowanie: pedagogika personalistyczna w praktyce, Wydawnictwo Rubikon, Kraków, s. 23.
Jundziłł I. (1980), Rola pedagoga w organizowaniu procesu dydaktycznego w szkole. Praca z uczniami wybitnie zdolnymi, [w:] tenże, Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 75.
Kruk-Lasocka J. (2012), Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.
Laurman-Jarząbek E. (2005), Udział pedagoga szkolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej szkoły, [w:] (red.) B. Matyjas, Problemy teorii i praktyki opiekuńczej, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce, s. 134.
Rylke H. (1995), Czego nauczyciel i psycholog potrzebują od siebie nawzajem?, „Remedium”, nr 5, s. 9.
Słoma M. (2001), Nowa rola pedagoga szkolnego, „Edukacja i Dialog”, nr 6, s. 47.
Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A. (2010), Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjal-nych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa.
Wołoszyn S. (1982), Myśli i ludzie: Korczak, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 13.
Zierkiewicz E. (1998), Relacje interpersonalne pedagoga szkolnego. Raport z badania, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1, s. 95.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Disabled Student. Sketches and Theses
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.