Functioning of the family of a child with intellectual disability after diagnosis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34739/sn.2023.23.07

Keywords:

disability, intellectual disability, family, diagnosis, cerebral palsy

Abstract

The article is devoted to the family situation that may occur after a child is diagnosed with a disability. It presents a case study of one of the co-authors of the text. The article was developed on the basis of an interview with the family and exploring the content of the discussed issue. The essay presents the theoretical part, the diagnosis of a child with intellectual disability and the subsequent functioning of the family.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dzieci z niepełnosprawnością – jaka pomoc przysługuje rodzicom? https://winncare .pl/akademia/opieka/dzieci-z-niepelnosprawnoscia/, data dostępu: 11.06.2023.

Jazłowska A., Przybyła-Basista H. (2019), Doświadczanie stresu i odnajdywanie pozytywnych aspektów rodzicielstwa w kontekście wychowywania dziecka z nie-pełnosprawnością intelektualną, „Dziecko Krzywdzone”, nr 2, s. 76-105.

Karwowska M. (2003), Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego umysłowo (w kontekście społecznych zmian), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach programu resortowego Ministra Rodziny i Polityki Społecznej «Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej» – edycja 2023, https://www.gov.pl/web/rodzina/ogloszenie-o-naborze-wnioskow-w-ramach-programu-resortowego-ministra-rodziny-i-polityki-spolecznej-asystent -osobisty-osoby-niepelnosprawnej---edycja-2023, data dostępu: 14.06.2023.

Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach programu resortowego Ministra Rodziny i Polityki Społecznej «Opieka wytchnieniowa» – edycja 2023, https://www.gov. pl/web/rodzina/ogloszenie-o-naborze-wnioskow-w-ramach-programu-resortowego-ministra-rodziny-i-polityki-spolecznej-opieka-wytchnieniowa---edycja-2023, data dostępu: 14.06.2023.

Pisula E. (2007), Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Sikorski J. (2018), Diagnoza postępów w zakresie opanowania podstawowych umiejętności szkolnych uczennicy z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności intelektualnej, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 22, s. 323-338.

Twardowski A. (1991), Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, [w:] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 18-54.

plus na dziecko niepełnosprawne 2023. Komu przysługuje i jak się o nie ubiegać? Nie wszyscy otrzymają tę samą kwotę (2023), https://www.rodzice.pl/ 500-plus-na-dziecko-niepelnosprawne/, data dostępu: 14.06.2023

Published

2023-09-29

How to Cite

Czyżewska, Z., & Katner, I. A. (2023). Functioning of the family of a child with intellectual disability after diagnosis. Disabled Student. Sketches and Theses, (16(23). https://doi.org/10.34739/sn.2023.23.07