Social inclusion of children and young people socially maladjusted. Rehabilitation in institutional conditions

Authors

  • Mariusz Dobijański

Abstract

The purpose of this article is to introduce the history of the formation of institutional rehabilitation, including rehabilitation of juveniles. The article discusses the main features of the various systems of rehabilitation as a basis of their interactions. It presents contemporary causes that affect the shape and structure of the system of juveniles' rehabilitation and public expectations for institutions responsible for their rehabilitation. The summary of the article discuss the conditions and characteristics of the total institutions providing rehabilitation, with consequently impact on the effectiveness of rehabilitation of juveniles. The summary also gives practical guidelines that may limit institutional barriers affecting the integration quality of juveniles at risk of being socially maladjusted or completely socially maladjusted, to function in the society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambrozik W., 2013, Wielotorowość systemu resocjalizacji jako źródło jego
kryzysu, „Resocjalizacja Polska” 4/2013.
Ambrozik W., 2016, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia
systemu oddziaływań, Kraków: Impuls.
Czapów C., Jedlewski S., 1971, Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa,
PWN.
Dukaczewski E.J., 1990, Rys historyczny rozwoju opieki nad dzieckiem społecznie
niedostosowanym (przestępczym) w Polsce do wybuchu II wojny
światowej, (w:) Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje,
K. Pospiszyl (red.), Warszawa, WSiP.
Foucault M., 1993, Nadzorować i karać: narodziny więzienia, Warszawa:
Aletheia-Spacja.
Gawęcka M., 2012, Transpozycja wychowania instytucjonalnego w świetle
analizy porównawczej instytucji totalnej i symbolicznej, (w:) Opieka
i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki
rozwoju, R. Szczepanik, J. Wawrzyniak (red.), Łódź: AHE w Łodzi.
Grzegorzewska M., 1960, Dążenie do odnowy dróg resocjalizacji młodzieży
niedostosowanej społecznie, „Szkoła specjalna” 6/1960.
Goffman E., 1961, Charakterystyka instytucji totalnych, (w:) A. Jasińska-
Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Współczesne
teorie socjologiczne, Warszawa, Scholar, 2008.
Kalinowski M., Pełka J., 2003, Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa:
APS.
Konopczyński M., 2015, Dwubiegunowość procesu resocjalizacji instytucjonalnej,
„Resocjalizacja Polska” 10/2015.
Kuć M., 2011, Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa, C.H. Beck.
Lelental S., 1996, Wykłady prawa karnego wykonawczego z elementami polityki
kryminalnej, Łódź, Uniwersytet Łódzki.
Lipiński S., 2010, Zakłady dobroczynne i domy poprawy w dawnej Polsce,
Łódź: WSEZ.
Marek A., 2001, Prawo karne, Warszawa, C.H. Beck.
Modrzewski J., 2004, Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne,
Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Stańdo-Kawecka B., 2000, Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze,
Kantor Wydawniczy Zakamycze.
Śliwa S., 2013, Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych
ośrodkach wychowawczych, Opole: WSZiA.
Ultrat-Milecki J., 2006, Podstawy penologii. Teorie kary, Warszawa, Uniwersytet
Warszawski.
Wysocka E., 2008, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa, PWN.

Published

2019-11-24

How to Cite

Dobijański, M. (2019). Social inclusion of children and young people socially maladjusted. Rehabilitation in institutional conditions. Disabled Student. Sketches and Theses, 16(16(9), 41–60. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1153