Warsztat twórczy jako obszar poszerzania samowiedzy – metodyczne aspekty pedagogiki inkluzyjnej

Autor

  • Eugeniusz Józefowski
  • Janina Florczykiewicz

Abstrakt

       W artykule podjęto zagadnienie zastosowania autorskiej metody warsztatu twórczego przy kreacji plastycznej w realizacji celów formułowanych na gruncie pedagogiki inkluzyjnej. Wymiar pedagogiczny warsztatu ujawnia się w jego ukierunkowaniu na rozwój podmiotowy. Dodatkowym atutem jest atrakcyjna forma - działanie warsztatowe stanowi zaaranżowaną sytuację artystyczną, która zakłada aktywne włączenie się uczestników w jej tworzenie. W tekście przedstawiono badania jakościowe nad rozwojem samowiedzy (w zakresie tożsamości) w kreacji plastycznej, która stanowi główny etap aktywności warsztatowej. Analizie poddano proces autonarracji wizualnej zainicjowanej podczas warsztatu twórczego pt. „Kiedy pierwszy raz stałem się sobą“.
       Uzyskane rezultaty dowodzą skuteczności warsztatu twórczego w rozwoju podmiotowym, co wskazuje wartość tej metody dla pedagogiki inkluzyjnej.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Grzegorek T., 2003, Czy psychologii potrzebna jest jakaś koncepcja przedmiotu doświadczenia zmysłowego?, w: Krzyżewski K. (red.), Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Maruszewski T., 2002, Psychologia poznania, GWP, Gdańsk.
Młodkowski J., 1998, Aktywność wizualna człowieka, PWN, WarszawaŁódź.
Trzebiński J., 2002, Narracja jako sposób rozumienia świata, GWP, Gdańsk.
Józefowski E., 2012, Arteterapia w sztuce i edukacji, UAM, Poznań.
Józefowski E., Florczykiewicz J., 2015,Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, JAKS, Wrocław.
Piaget J., 1977, Dokąd zmierza edukacja, PWN, Warszawa.
Straś-Romanowska M., 1997, Hermeneutyka w psychologicznych badaniach jakościowych, w: Gałdowa A. (red.), Hermeneutyka a psychologia, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Wunenburger J.J., 2011, Filozofia obrazów, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Zacharuk T., 2011, Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów, „Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny”, nr 1 (20)

Pobrania

Opublikowane

2021-07-04

Jak cytować

Józefowski, E., & Florczykiewicz, J. (2021). Warsztat twórczy jako obszar poszerzania samowiedzy – metodyczne aspekty pedagogiki inkluzyjnej. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 15(15(8), 53–63. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2410