Warsztat twórczy w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością powstałą w wyniku przewlekłej choroby
Słowa kluczowe:
pedagogika, niepełnosprawność, warsztat twórczy, edukacja sztuką, metody wsparciaAbstrakt
Podjęta problematyka mieści się w obszarze dydaktyki i dotyczy metod stosowanych w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością. W tekście zaprezentowano warsztat twórczy pt. „Książka z dziurami” opracowany dla dzieci, u których niepełnosprawność jest wynikiem przewlekłej choroby. Został on przeprowadzony w 1990 roku przez Eugeniusza Józefowskiego (autora warsztatu) w Klinice Dziecięcej w Groningen (Holandia), co pozwoliło na weryfikację przyjmowanych założeń. Rezultat w postaci poprawy nastroju uczestników wskazuje, że warsztat ten realizuje cele ważne w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Pozwala to stwierdzić, że warsztat twórczy jest efektywną metodą wsparcia.
Pobrania
Bibliografia
-Jones (red.), Psychologia emocji, GWP, Gdańsk.
Florczykiewicz J., Józefowski E., 2011, Arteterapia w edukacji i resocjalizacji.
Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo
UPH, Siedlce.
Józefowski E., Florczykiewicz J., 2015, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju
podmiotowego w przestrzeni sztuki, JAKS, Wrocław.
Józefowski E., 2012, Możliwości zastosowania akcji plastycznych w klasach początkowych,
[w:] E. Józefowski E., A. Stefańska, M. Szabelska-Holeksa,
O arteterapii, edukacji i sztuce - teksty rozproszone i niepublikowane,
Wydawnictwo UAM, Poznań.
Kocowski T., 1991, Aktywność twórcza człowieka. Filogeneza. Funkcja. Uwarunkowania,
[w:] H. Sęk, A. Tokarz, Szkice z teorii twórczości i motywacji,
SAWW, Poznań.
Ostrowski T., 1995, Potrzeby psychiczne u dzieci chorych somatycznie, Kraków.
Pilecka W., 1998, W chorym ciele zdrowy duch, „Charaktery”, nr 6.
Źródła internetowe:
Wilmowska A., Niepełnosprawność, [w:] Encyklopedia PWN,
http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/niepelnosprawnosc;3947453.html
[dostęp: 27.05.2017].