Cyfrowy astroturfing jako instrument kreowania procesów politycznych. Zarys problematyki
DOI:
https://doi.org/10.34739/doc.2022.19.10Słowa kluczowe:
astroturfing, internet, media społecznościowe, botyAbstrakt
Celem artykułu jest wprowadzenie w problematykę zjawiska cyfrowego astroturfingu, w kontekście kreowania procesów politycznych we współczesnych państwach. O ile astroturfing w tradycyjnych mediach doczekał się wielu opracowań, to astroturfing cyfrowy nie był intensywnie badany. W centrum zainteresowania jest definicja, kluczowe atrybuty, identyfikacja form i wskazanie na uczestników z jednej strony - sponsorujących i z drugiej realizujących operacje informacyjne, które mają na celu wpływanie na procesy społeczne i polityczne. Autorka podjęła próbę odpowiedzi na pytanie o możliwe konsekwencje sztucznego inspirowania zjawisk politycznych przez ośrodki decyzyjne w aspekcie polityki wewnętrznej i funkcjonowania w środowisku międzynarodowym. W tym celu odwołuje się do wybranych przypadków i wskazuje na wspólne cechy i możliwe kombinacje stosowanych narzędzi. Podejmowanie rozważania mają charakter przeglądu literatury i stanowią próbę odpowiedzi na niedostatek akademickich badań dotyczących astroturfingu w internecie, a także przyczynek do dalszych badań.
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 27.01.2023 - (2)
- 22.12.2022 - (1)