Naszidy jako element kultury dżihadyzmu. Rola muzyki w propagandzie Państwa Islamskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/dsd.2019.01.05

Słowa kluczowe:

naszid, dżihadyzm, kalifat, Państwo Islamskie, propaganda, quasi-państwo

Abstrakt

Naszidy wyprzedzają erę Internetu i Youtube’a. Poezję dżihadystyczną można postrzegać jako przedłużenie XIX-wiecznego antykolonialnego stylu poezji zwanego qaseeda. Jednak ich historycznych korzeni można również upatrywać w późnych lat 70. i wczesnych latach 80. XX w. Prezentowany artykuł dowodzi, że naszidy nie zawsze były znaczącym elementem w kulturze dżihadyzmu. Wzrost ich roli zaobserwowaliśmy dosyć niedawno, po wybuchu „Arabskiej Wiosny”, wraz ze zwiększeniem się liczby ugrupowań dżihadystycznych. Obecnie producenci naszidów używają programów komputerowych do kreowania wielościeżkowego dźwięku i automatycznego dostrajania, co sprawia, że głosy wydają się bardziej majestatyczne. Często takie nagrania są równie dobrze wyprodukowane co komercyjnie płyty, a dzięki darmowym serwisom internetowym każdy użytkownik Internetu może je odtwarzać i pobierać dowolną ilość razy. To stanowi swego rodzaju ironię i sprzeczność tego ruchu2. Jego przedstawiciele próbują stworzyć „państwo”, którego mieszkańcy mają przestrzegać średniowiecznych zasad, ale korzystają z Internetu i innych nowoczesnych technologii do pozyskiwania nowych zwolenników.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Marta Sara Stempień - Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Instytut Nauk Społecznych i Bezpieczeństwa

Adiunkt w Zakładzie Bezpieczeństwa Międzynarodowego i Studiów Strategicznych, Instytutu Nauk Społecznych i Bezpieczeństwa na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, doktor nauk o bezpieczeństwie. Autorka monografii: Państwo Islamskie: nowe oblicze terroryzmu? (2018) oraz Bliski Wschód: ciągle w ogniu (wspólnie z dr hab. Maliną Kaszubą; 2018). Jest zastępcą redaktor naczelnej czasopisma naukowego „De Securitate et Defensione. O Bezpieczeństwie i Obronności”, wydawanego przez Instytut Nauk Społecznych i Bezpieczeństwa UPH w Siedlcach. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na problematyce: dżihadyzmu, terroryzmu, globalnego ruch dżihadystycznego, bezpieczeństwa Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu oraz wojen i konfliktów zbrojnych.

Pobrania

Opublikowane

2019-10-12

Jak cytować

Stempień, M. S. (2019). Naszidy jako element kultury dżihadyzmu. Rola muzyki w propagandzie Państwa Islamskiego. De Securitate Et Defensione. O Bezpieczeństwie I Obronności, 5(1), 57–71. https://doi.org/10.34739/dsd.2019.01.05