Metody zapobiegania procesom uwsteczniającym – pomiędzy andragogiką rewalidacyjną a gerontogogiką
Słowa kluczowe:
andragogika rewalidacyjna, osoba dorosła niepełnosprawna, przygotowanie do starości, edukacja ustawiczna, profilaktykaAbstrakt
W niniejszym opracowaniu autorka starała się wykazać, że metody zapobiegania procesom uwsteczniającym mają istotne znaczenie dla prawidłowego przebiegu procesu edukacji i jego wyników, jak również przygotowania człowieka do okresu starości, radzenia sobie w życiu, wykonywania zawodu, uczestnictwa w kulturze, życiu rodzinnym i społecznym. Uzasadniono szczególny wpływ tych metod na życie ludzi niepełnosprawnych, pozbawionych przez los możliwości pełnowartościowej egzystencji i wynikające z niepełnosprawności trudności życiowe. Podkreślono też szczególną rolę profilaktyki i edukacji ustawicznej w przygotowaniu człowieka do starości. W celu przeprowadzenia badań wykorzystano metody badań andragogiki rewalidacyjnej: metodę sondażu diagnostycznego i metodę monografii andragogicznej. Przedmiotem badań tej subdyscypliny andragogicznej jest system kształcenia dorosłych niepełnosprawnych, jego przydatność do integracji celów, treści, form i metod edukacji osób niepełnosprawnych. Ponieważ problematyka badawcza dotyczy także okresu późnej dorosłości, wykorzystano elementy gerontogogiki jako nauki o wychowaniu, kształceniu, samowychowaniu i samokształceniu ludzi starszych. Przeprowadzone badania pozwoliły wysnuć wniosek o potrzebie głębszego zrozumienia, racjonalnego zaspokajania potrzeb edukacyjnych niepełnosprawnych, co w konsekwencji prowadzi do ich usamodzielnienia, godnego życia i pracy.
Pobrania
Bibliografia
i perspektywy, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny
w Siedlcach.
Boczukowa B., 2010, Jak kształcić dorosłych – refleksje andragoga, Wydawnictwo
Adam Marszałek, Toruń.
Czerniawska O., 2000, Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Wyższa
Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
Jaroszewska A., 2009, O potrzebie kształtowania kompetencji międzykulturowej
wśród seniorów, ,,Edukacja Dorosłych” nr 2.
Kamiński A., 1978, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa.
Łobocki M., 2008, Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza
,,Impuls”, Kraków.
Olejarz M., 2008, Na drodze do autonomicznego uczenia się w okresie dojrzałej
dorosłości, ,,Rocznik Andragogiczny”.
Półturzycki J., 2010, Adam Mickiewicz jako nauczyciel dorosłych, ,,Edukacja
Dorosłych” nr 2.
Roguska A., 2009, Edukacja permanentna osób dorosłych w starości, w:
Tamara Zacharuk, B. Boczukowa (red.), Edukacja permanentna dorosłych
w dobie przemian, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej,
Siedlce.
Sidorczuk A., 2011, Edukacyjna rola człowieka starego w rodzinie – dawniej
i dziś, w: Agata Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji
w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Księga jubileuszowa dedykowana
profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu.
Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.
Turos L., 1999, Andragogika ogólna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”,
Warszawa.
Wawrzyniak J.K., 2009, Starość funkcjonalna – determinanty i profilaktyka,
,,Rocznik Andragogiczny”.