Kształcenie studentów niepełnosprawnych – z warsztatu pracy andragoga
Słowa kluczowe:
andragogika rewalidacyjna, andragog, warsztat pracy, edukacja ustawiczna, student niepełnosprawnyAbstrakt
W artykule autorka starała się odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób skutecznie organizować proces kształcenia studentów niepełnosprawnych, opierając się na autorefleksjach, własnym doświadczeniu zawodowym i własnych poszukiwaniach badawczych. Celem badań było uzasadnienie szczególnej roli edukacji ustawicznej i doskonalenia warsztatu pracy andragoga w procesie edukacji studentów niepełnosprawnych. Podkreślono również znaczenie andragogiki rewalidacyjnej w badaniach nad niepełnosprawnością. Dobór odpowiednich metod i form kształcenia uznano za cenne źródło efektywności procesu edukacji rewalidacyjnej. Prowadząc badania naukowe wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i techniki badawcze – analizę dokumentów, technikę wywiadu i technikę obserwacji.
Pobrania
Bibliografia
A. Marszałek, Toruń.
Boczukowa B., 2016, Doskonalenie warsztatu pracy andragoga w aspekcie
edukacji inkluzyjnej, w: Ploch L., Jówko E., Marciniak-Paprocka K. (red.),
Studium uwarunkowań inkluzji społecznej, Uniwersytet Przyrodniczo-
-Humanistyczny w Siedlcach, Siedlce, 2016.
Hulek A., 1997, Rehabilitacja osób niepełnosprawnych (zawodowa i społeczna),
w: Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja
Innowacja, Warszawa, 1997.
Komeński J.A., 1973, Pampedia, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław,
Warszawa, Kraków, Gdańsk.
Król I., Pielachowski J., 1995, Nauczyciel i jego warsztat pracy, Wydawnictwo
eMPi2, Poznań.
Okoń W., 1996, Słownik pedagogiczny, Wyd. ,,Żak’’, Warszawa.
Pytka L., Zacharuk T., 2014, Zaburzenia przystosowania społecznego. Elementy
pedagogiki reintegracyjnej i edukacji inkluzyjnej, UPH, Siedlce.
Turos L., 1999, Andragogika ogólna, Wyd. Akadem. ,,Żak”, Warszawa.
Wojciechowski K., 1997, Andragogika, w: Pomykało W. (red.), Encyklopedia
pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.
Wroczyński R., 1997, Edukacja ustawiczna, w: Pomykało W. (red.), Encyklopedia
pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.
Zacharuk T., 2008, Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, Wyd. Akademii
Podlaskiej w Siedlcach, IBE, Pedagogium Wyższa Szkoła Pedagogiki
Resocjalizacyjnej w Warszawie.