Role of teachers by protection of students with special needs in a extraordinary threat

Authors

  • Agnieszka Lipowska‐Kuźba

Keywords:

special needs students, safety, threat

Abstract

Human safety is a fundamental value that must be protected. All people, regardless of age, gender, race, etc. can face many threats and emergencies. Not everyone, however, is able to defend themself and others against the situation. People with special needs, especially those little ones, children, students ‐ emotionally immature need special protection. They rely on help from healthy adults, often teachers, educators. To step into adult life with courage and wisdom they need more than right direction and authority. It is import ant for them to have the sense of security, especially in a difficult situation such as extraordinary threat.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baer M. [w:] Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, Oficyna Wydawnicza, Katowice 2010.
Czerwiński K., Maliszewski W.J., Funkcje i modele komunikacji społecznej w edukacji a kompetencje nauczyciela, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009.
Kalinowski R., Kunikowski J. (red.), Współczesne bezpieczeństwo i zagrożenia w edukacji młodzieży, Wyd. Akademii Podlaskiej, Siedlce 2010.
Kowalski M. w Katastrofy i zagrożenia we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Krzeszowski W., Więcek W., Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2010.
Sartori J., Vademecum do nauczania edukacji dla bezpieczeństwa, Wyd. BEA‐BLEJA, Toruń 2001.
Taraszkiewicz M., Kordziński J., Bezpieczna i przyjazna szkoła, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009.
Tyrała P., Zarządzanie kryzysowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69).
Wyczesany J., Mikruta A. (red.), Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wyd. Nauk. Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.
Netografia
http://informujeostrzegam.niepolomice.eu/
http://www.edukacja.edux.pl/
http://www.edukacja.edux.pl/
http://www.gimnazjum7.rzeszow.pl

Published

2021-07-09

How to Cite

Lipowska‐Kuźba, A. (2021). Role of teachers by protection of students with special needs in a extraordinary threat. Disabled Student. Sketches and Theses, 12(12(5), 53–61. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2475