Tell your child about the diagnosis of Asperger`s Syndrome or not? – case study

Authors

  • Marzena Lisowska

Keywords:

diagnosis, disability, Asperger`s Syndrome (AS)

Abstract

Answering a question that pervades many parents or specialists, who are in contact with children with Asperger’s Syndrome every day, was tested in the article. The first part of the study was concentrated on some aspects of upbringing of disabled children basing itself on literature and scientific research. In the successive part, a profile of the 10-year-old child with Asperger’s Syndrome was presented, and the most important areas of his physical and mental maturation, which were recorded by the child’s parents from his birth till his tenth year inclusive, were also shown. Then, the parents’ decision in revealing the diagnosis was analyzed regarding their comments and the boy’s statements. The boy’s opinion points out the essence of the response to the question asked in the title of the work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Attwood T., 2013, Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik [Attwood T., 2007, The Complete Guide to Asperger`s Syndrome, Przeł. Sawicka Chrapkowicz A.], Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk.
2. Brzezińska A.I., 2009, Drogi dziecka ku samodzielności: między sprawnością a niepełnosprawnością, s. 11-50, w: Brzezińska, A.I. i in., 2009, Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sp. z o. o., Gdańsk.
3. Cotugno A.J., 2011, Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Rozwijanie kompetencji i umiejętności społecznych [Cotugno A.J., 2009, Dyslogic Syndrome: Group Intervention for Children with Autism Spectrum Disorders. A Focus on Social Competency and Social Skills, Przeł. Jedlińska J.], Wyd. Fraszka Edukacyjna Sp. z o. o., Warszawa.
4. Obuchowska I., 1991, Wprowadzenie. w: Obuchowska I. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Praca zbiorowa (s. 9-15), Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
5. Ohme M., 2009, Rodzina i dziecko z ograniczoną sprawnością w pierwszych trzech latach życia, s. 51-93, w: Brzezińska A.I., i in., 2009, Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sp. z o. o., Gdańsk.
6. Pisula E., Mazur A., 2007, Jak matki spostrzegają swoje dzieci z autyzmem? Jakościowa analiza wypowiedzi matek, s. 47-72. w: Pisula E., Danielewicz D., 2007, Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością,
Wyd. Harmonia, Gdańsk.
7. Pytka L., 2012, Wychowanie jako prowadzenie, s. 13-32, w: Zacharuk T.,
(red.), 2012, Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy, Z. 12(5)2012, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce.
8. Zacharuk T., 2012, Wstęp, s. 7-8, w: Zacharuk T., (red.), 2012, Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy, Z. 12(5)2012, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce

Published

2021-07-09

How to Cite

Lisowska, M. (2021). Tell your child about the diagnosis of Asperger`s Syndrome or not? – case study. Disabled Student. Sketches and Theses, 14(14(7), 163–172. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2443