Integration is not only an integrated school

Authors

  • Oksana Kotormus
  • Marzena Lisowska

Abstract

This article attempts to highlight the significance of personalized integration measures aimed at supporting a child diagnosed with autism. The first part of the article contains a brief analyse of the concept of inclusive education, with most attention given to the aim of integrating. The main and empirical part consist of a report of an assistant teacher on progress of a pupil diagnosed with autism attending the secondary school in Łomianki. Systematic observation of the boy, supporting his development from the early childhood, and above all cooperation of the parents, therapists and people of good will were crucial factors of reaching both integrating and inclusive effect.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aichele V., 2013, Die UN-Konvention über die Rechte von Menschen mit Behinderungen – Eine Einführung, in: Inklusion von Menschen mit Autismus, autismus Deutschland e.V. Bundesverband zur Förderung von Menschen mit Autismus, von Loeper Literaturverlag, Karlsruhe.
Balcerzak-Paradowska B., 2008, Znaczenie rodziny dla jakości życia osoby niepełnosprawnej, w: Frąckiewicz L.,(red.), Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
Dziennik Ustaw, 2012 (Dz.U. 2012, poz. 1169).
Hofer R., Sturny-Bossart G., 2004, Integration versus Separation, Vorlesungsskript Zusatzausbildung Schulische Heilpädagogik 2004-2007 (43a, 43b, 44), Institut für Schulische Heilpädagogik (ISH), Luzern.
Hulek A., (red.), 1980, Pedagogika rewalidacyjna, PWN, Warszawa.
Konarska J., 2008, Inny – nie znaczy gorszy, w: Frąckiewicz L., (red.), Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
Maciarz A., 1987, Wychowawcze aspekty integracji społecznej uczniów niepełnosprawnych w grupach uczniów klas normalnych, w: Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, WSiP, Warszawa.
Obuchowska I., 2006, Pedagogika specjalna: drogi nadziei, w: Dykcik W.,
Twardowski A., (red.), Poznańska pedagogika specjalna. Tradycje - osiągnięcia – perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Palak Z., Papuda-Dolińska B., 2014, Inkluzja społeczna w procesie edukacji dzieci z niepełnosprawnością, w: Pytka L., Zacharuk T., Jówko E. (red.), Inkluzja społeczna jako remedium pedagogiczne w dobie kryzysu, Monografie nr 148, UPH w Siedlcach, Siedlce.
Sochacka K., 2012, Specjalne potrzeby i specyficzne trudności, w: Awramiuk E. (red.), Z problematyki kształcenia językowego, t. IV, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Szumski G., 2006a, Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Szumski G., 2006b, Edukacja inkluzyjna – geneza, istota, perspektywy. „Kwartalnik Pedagogiczny”, 1(199)

Published

2021-07-04

How to Cite

Kotormus, O., & Lisowska, M. (2021). Integration is not only an integrated school . Disabled Student. Sketches and Theses, 15(15(8), 173–186. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2419