Creative workshop as an area of self-knowledge development − methodical aspects of inclusive education

Authors

  • Eugeniusz Józefowski
  • Janina Florczykiewicz

Abstract

       This paper discusses the issue of use of the author's methods of creative workshops accompanying artistic creation in achieving the objectives formulated on the basis of inclusive pedagogy. The pedagogical message of workshop is revealed in focusing on personal development. Its attractive form is an additional asset - the workshop activities is an arranged artistic situation, which is particularized by the activity of the persons involved. 

       The text presents qualitative research on development of self-knowledge (in
terms of identity) in the visual creation which is the main stage of workshop activities.
The process of self-narration was analyzed, which was initiated during the workshop
“The first time I became myself”.The results achieved demonstrate the effectiveness of
creative workshop in personal development, which indicates the value of this method
for inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Grzegorek T., 2003, Czy psychologii potrzebna jest jakaś koncepcja przedmiotu doświadczenia zmysłowego?, w: Krzyżewski K. (red.), Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Maruszewski T., 2002, Psychologia poznania, GWP, Gdańsk.
Młodkowski J., 1998, Aktywność wizualna człowieka, PWN, WarszawaŁódź.
Trzebiński J., 2002, Narracja jako sposób rozumienia świata, GWP, Gdańsk.
Józefowski E., 2012, Arteterapia w sztuce i edukacji, UAM, Poznań.
Józefowski E., Florczykiewicz J., 2015,Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, JAKS, Wrocław.
Piaget J., 1977, Dokąd zmierza edukacja, PWN, Warszawa.
Straś-Romanowska M., 1997, Hermeneutyka w psychologicznych badaniach jakościowych, w: Gałdowa A. (red.), Hermeneutyka a psychologia, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Wunenburger J.J., 2011, Filozofia obrazów, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Zacharuk T., 2011, Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów, „Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny”, nr 1 (20)

Published

2021-07-04

How to Cite

Józefowski, E., & Florczykiewicz, J. (2021). Creative workshop as an area of self-knowledge development − methodical aspects of inclusive education. Disabled Student. Sketches and Theses, 15(15(8), 53–63. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2410