Social rehabilitation of socially awkward young people by using methods based on the personal educator’s impact

Authors

  • Mariusz Dobijański

Keywords:

resocialization, personal impact, authority figure, potential development

Abstract

The purpose of the article is to present methods in resocialization work based on the personal teacher’s or educator’s impact. The article submits traditional socialization methods as well as methods adapted to educational process for widely understand business, where the teacher fulfills the role of couch, mentor or tutor. All the presented methods require the accomplishment of essential term: basing the process on a key role of teacher/educator as ‘the master’, ‘the guide’, ‘the leader’, whose characteristic attribute is being ‘authority figure’ in the individual educational relationship with the student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allport G.W., 1964, Właściwości motywacji człowieka, [w:] J. Reykowski (red.),
Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej, PWN,
Warszawa.
Czapów Cz., Jedlewski S., 1971, Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa.
Czekierda P., Budzyński M., Traczyński J., Zalewski Z., Zambrzuska A., 2009,
Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, Towarzystwo
Edukacji Otwartej, Wrocław.
Dilts R., 2003, From Coach to Awakener, Meta Publications, California.
Dubisza S., 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 1, PWN, Warszawa.
Górski S., 1985, Metodyka resocjalizacji, Instytut Wydawniczy Związków
Zawodowych, Warszawa.
Łobocki M., 2008, Teoria wychowania w zarysie, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Łukaszewicz R.M., 2002, Studia nad alternatywami w edukacji, Wydawnictwo
Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne, Wrocław.
Kalinowski M., 2008, Przykłady praktycznych modeli resocjalizacyjnych w różnych
krajach, [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, PWN,
Warszawa.
Kamiński A., 1972, Funkcje pedagogiki społecznej, PWN, Warszawa.
Karwala S., 2007, Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej, WSBNLU,
Nowy Sącz.
Konopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących,
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kordziński J., 2018, Szkoła uczenia się, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
Melosik Z., 2002, Młodzież w kulturze współczesnej. Paradoksy pop-tożsamości,
[w:] E. Malewska, B. Śliwerski (red.), Pedagogika i edukacja wobec nowych
wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, Oficyna Wydawnicza
Impuls, Kraków.
Miller R., 1966, Proces wychowania i jego wyniki, PZWS, Warszawa.
Muszyński H., 1965, Teoretyczne problemy wychowania moralnego, PZWS,
Warszawa.
Muszyński H., 1977, Zarys teorii wychowania, PWN, Warszawa.
Nerwińska E., 2010, Tutoring w szkole jako ważna zmiana praktyki edukacyjnej,
„Meritum”, nr 3(18)10, MSCDiDN, Warszawa.
Nowak J., 2007, Nauczyciel – mentor czy facylitator, [w:] E. Sałata, S. Ośko
(red.), Współczesne problemy pedeutologii i edukacji, Wydawnictwo
Instytutu Technologii Eksploatacji, PIB, Radom.
Okoń W., 1981, Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa.
Okoń W., 2007, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie
„Żak”, Warszawa.
Pilch I., 1990, Psychologiczna analiza zaufania interpersonalnego (Podejścia
teoretyczne i metody badania empirycznego), [w:] Z. Ratajczak,
W. Wosińska (red.), Zaufanie i niesprawiedliwość a społeczne funkcjonowanie
człowieka, Uniwersytet Śląski, Katowice.
Pytka L., 2008, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne,
diagnostyczne i metodyczne, APS, Warszawa.
Reykowski J., 1967, Osobowość, [w:] M. Maruszewski, J. Reykowski, T. Tomaszewski
(red.), Psychologia jako nauka o człowieku, PWN, Warszawa.
Sarnat-Ciastko A., 2010, Tutor a wychowawca – rzeczywistość nadana czy wybrana?,
[w:] Podstawy edukacji. Podmiot w dyskursie pedagogicznym,
t. 3/10, Wydawnictwo AJD, Częstochowa.
Sujak E., 1982, Życie jako zadanie, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Tchorzewski de A.M., 2008, Wychowanie – jego właściwości, [w:] T. Pilch
(red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie
„Żak”, Warszawa.
Traczyński J., 2009, Kim jest (mógłby być…) tutor w polskiej szkole?, [w:]
P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zambrzuska
(red.), Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej,
Towarzystwo Wiedzy Otwartej, Wrocław.
Tyrała P., 2001, Metodyka wychowania: bliżej nauczycielskiej prakseologii.
Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Wadsworth, B.J., 1998, Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój
dziecka, WSiP, Warszawa.
Whitmor J., 2011, Coaching. Trening efektywności, Burda Publishing Polska,
Warszawa.
Wołoszyn S., 2003, Wychowanie w społeczeństwach pierwotnych, [w:]
Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika – podręcznik akademicki, t. 1,
PWN, Warszawa.
Woolhouse R., 2005, Tabula rasa, [w:] T. Honderich (red.), The Oxford Companion
to Philosophy, Oxford University Press, Oxford.
Zieleniewski J., 1967, Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji
i kierowania, PWN, Warszawa
Zimbardo P.G., Johnson R.I., McCann V., 2010, Psychologia. Kluczowe koncepcje,
PWN, Warszawa.

Published

2019-11-27

How to Cite

Dobijański, M. (2019). Social rehabilitation of socially awkward young people by using methods based on the personal educator’s impact. Disabled Student. Sketches and Theses, 18(18(11)2018), 161–177. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1199