The importance of sensory integration therapy among children with neourodevelopmental disorders
DOI:
https://doi.org/10.34739/sn.2023.23.04Keywords:
sensory integration therapy, neurodevelopmental disorders, child developmentAbstract
The purpose of this study is to present the importance of sensory integration therapy among children and adolescents facing daily challenges associated with neuro-developmental disorders. The article highlights the application and course of sensory integration therapy, as well as the principles established by the method’s pioner, Anne Jean Ayres. The study also recommends the Makaton holistic educational program and facilities that promote the development of children and adolescents through sensory
integration methods.
Downloads
References
Ayres A. (2021), Dziecko a integracja sensoryczna, Harmonia, Gdańsk.
Becelewska D. (2006), Repetytorium z rozwoju człowieka, Kolegium Krakowskie PWSZ, Jelenia Góra.
Brzezińska A. Appelt K. Ziółkowska B. (2016), Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Sopot, s. 41.
Godwin Emmons P., Anderson-McKendry L. (2007), Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, K.E. Liber, Warszawa.
Kaczmarek B. (2014), Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, Impuls, Kraków, s. 18-24.
Kielin J. (2013), Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, GWP, Sopot, s. 110-131.
Koomar J. (2014), Integracja sensoryczna. Odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli, Harmonia, Gdańsk.
Kranowitz C. (2012), Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego - diagnoza i postępowanie, Harmonia, Gdańsk.
Makaton.pl (s.a.), witryna internetowa, http://www.makaton.pl, data dostępu: 12.05.2023.
PPP 7 Gdańsk (s.a.), witryna poradni, https://ppp7.edu.gdansk.pl, data dostępu: 12.05.2023.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, PWN, Warszawa.
Trempała J. (2011), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Disabled Student. Sketches and Theses
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.