Dialogue of cultures. In search of mutual understanding.
DOI:
https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.02Keywords:
dialogue, education, multiculturalism, interculturalism, intercultural education, communityAbstract
The article is devoted to reflection on the essence and role of dialogue, including intercultural dialogue, as one of the safer ways to mutual respect, knowledge, understanding and cooperation between states, nations, and different groups, but above all between people regardless of their different heritage, ethnic, cultural, or other characteristics. It also raises the issue of the importance of dialogue as a human-human relationship, thanks to which we can counteract all forms of social categorization and shape such attitudes of an individual, the foundation of which will be openness, sensitivity to other people, leading to cooperation and development of communities.
Downloads
References
Al-Khamisy D. (2010), Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Boniecki A. (2016), Nie załamię się, [w:] J. Dąbrowska (red.), Nie ma się czego bać. Rozmowy z mistrzami, Wydawnictwo Agora, Warszawa, s. 6-21.
Cynarski W. (2002), Proces globalizacji. Dialog kultur czy konflikt wartości?, Instytut Europejskich Studiów Społecznych w Rzeszowie, Rzeszów.
Grzybowski P. (2008), Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Pojęcia, literatura, adresy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Idzik I. (2005), Stereotyp kulturowy w edukacji, [w:] „Edukacja i Dialog”, nr 185, s. 20-22.
Nikitorowicz J. (2003), Edukacja międzykulturowa, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 940.
Nikitorowicz J. (2005), Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykul-turowej, Wydawnictwo GWP, Gdańsk.
Nikitorowicz. J. (2018), Odpowiedzialność edukacji za kreowanie dialogu międzykulturowego, [w:] „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 6 (1), s. 76-88.
Nussbaum M.C. (2008), W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
Okoń W. (1996), Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, War-szawa.
Rada Europy (2003), Intercultural education: managing diversity, strengthening de-mocracy, Ateny.
Rada Europy (2007), Policies and practices for teaching sociocultural diversity, Stras-bourg.
Rutkowiak J. (1992), Pytanie, dialog, wychowanie, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Skorowski H. (2017), Dialog podstawą wielokulturowości i wieloreligijności, „Edukacja Humanistyczna”, nr 2 (37), s. 7-12.
Suchodolski B. (1993), Pedagogika kultury, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa, s. 550.
Szomburg J. (2016), Jakich wartości i reguł potrzebujemy, aby stać się krajem wysoko rozwiniętym, [w:] J. Szomburg (red.), Na jakich wartościach oprzeć rozwój Polski? Po X Kongresie Obywatelskim, Wolność i Solidarność nr 70, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk, s. 139-141.
Szyszka A. (2005), Cywilizacja wiedzy a edukacja jutra, „Edukacja i Dialog”, nr 2, s. 30-37.
Śnieżyński M. (2005), Sztuka Dialogu, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicz-nej, Kraków.
Tarnowski J. (2003), Pedagogika egzystencjalna, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 248-260.
Tischner J. (2018), Etyka solidarności oraz Homo sovieticus, Wydawnictwo Znak, Kraków 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Disabled Student. Sketches and Theses
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.