Sfera kontaktów społecznych uczniów z niepełnosprawnością wzrokową uczęszczających do szkół integracyjnych i ogólnodostępnych – raport z badań
Słowa kluczowe:
kontakty społeczne uczniów, niepełnosprawność wzrokowa, integracja, inkluzjaAbstrakt
Zaprezentowane w artykule wyniki badań pozwalają na wysunięcie wniosków praktycznych w kontekście planowania, organizowania i przebiegu wspólnego nauczania i wychowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową z ich widzącymi rówieśnikami.
Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Bibliografia
1. Kazanowski Z., (2010), Uwarunkowania integracji społecznej uczniów niewidomych w grupie rówieśniczej, „Szkoła Specjalna” nr 1.
2. Klinkosz W., (2003), Sukces akademicki studentów niewidomych i słabowidzących a ich osobowość, Lublin, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
3. Maciarz A., (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków, „Impuls”.
4. Majewski T., (1997), Poradnik metodyczny dla nauczycieli pracujących z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem w systemie integracyjnym, Warszawa.
5. Majewski T., (2002), Tyflopsychologia rozwojowa: psychologia dzieci niewidomych i słabowidzących, Warszawa, Polski Związek Niewidomych, Zarząd Główny.
6. Niemiec M., (2009), Funkcjonowanie społeczne młodzieży niepełnosprawnej wzrokowo, [w:] A. Klinik (red.), Edukacja jako proces socjalizacji osób niepełnosprawnych, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
7. Ostrowska A., (2003), Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych, [w:] K.D. Rzedziecka, A. Kobylańska (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczach pedagogiki specjalnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
8. Sakowicz A., (1994), Jak przedstawia się poziom akceptacji koleżeńskiej uczniów z wadą wzroku w starszych klasach szkół podstawowych?, „Szkoła Specjalna” nr 1.
9. Witkowski T., (1994), Konieczność zmiany stosunku do osób niepełnosprawnych, [w:] J. Fenczyn, J. Wyczesany (red.), Problemy edukacji i integracji osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem. Materiały Pierwszego Europejskiego Kongresu „Niepełnosprawni bliżej Europy” 19‐21 kwietnia 1993 r., Kraków, Polskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych, Zarząd Główny.
2. Klinkosz W., (2003), Sukces akademicki studentów niewidomych i słabowidzących a ich osobowość, Lublin, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
3. Maciarz A., (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków, „Impuls”.
4. Majewski T., (1997), Poradnik metodyczny dla nauczycieli pracujących z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem w systemie integracyjnym, Warszawa.
5. Majewski T., (2002), Tyflopsychologia rozwojowa: psychologia dzieci niewidomych i słabowidzących, Warszawa, Polski Związek Niewidomych, Zarząd Główny.
6. Niemiec M., (2009), Funkcjonowanie społeczne młodzieży niepełnosprawnej wzrokowo, [w:] A. Klinik (red.), Edukacja jako proces socjalizacji osób niepełnosprawnych, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
7. Ostrowska A., (2003), Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych, [w:] K.D. Rzedziecka, A. Kobylańska (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczach pedagogiki specjalnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
8. Sakowicz A., (1994), Jak przedstawia się poziom akceptacji koleżeńskiej uczniów z wadą wzroku w starszych klasach szkół podstawowych?, „Szkoła Specjalna” nr 1.
9. Witkowski T., (1994), Konieczność zmiany stosunku do osób niepełnosprawnych, [w:] J. Fenczyn, J. Wyczesany (red.), Problemy edukacji i integracji osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem. Materiały Pierwszego Europejskiego Kongresu „Niepełnosprawni bliżej Europy” 19‐21 kwietnia 1993 r., Kraków, Polskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych, Zarząd Główny.
Pobrania
Opublikowane
09.07.2021
Numer
Dział
Z teorii inkluzji
Jak cytować
Nazarczuk, M. (2021). Sfera kontaktów społecznych uczniów z niepełnosprawnością wzrokową uczęszczających do szkół integracyjnych i ogólnodostępnych – raport z badań . Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 11(11(4), 13-28. https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2481