Dylematy edukacji uczniów sześcioletnich w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Analiza obszarów problemowych w kontekście edukacji włączającej

Autor

Słowa kluczowe:

dziecko sześcioletnie, uczeń, przedszkolak, start szkolny, edukacja włączająca

Abstrakt

Autorzy artykułu podjęli próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie: Czy dziecko rozpoczynające naukę w szkole jest dojrzałe do roli ucznia? Zagadnienie to jest trudne m.in. z uwagi na indywidualne tempo rozwoju jednostki oraz występowanie w nim różnic indywidulanych, a przejście dziecka od edukacji przedszkolnej do edukacji szkolnej jest procesem długofalowym. Kontekstowe tło rozważań obejmuje kierunki rozwoju integralnej edukacji, analizę potrzeb dziecka sześcioletniego oraz przegląd analiz wyników badań naukowych. Jest to zamysł celowy stwarzający pole dla refleksji nad praktyką edukacyjną.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bałachowicz J., 2008, Teorie indywidualne nauczycieli klas początkowychschematy
i problemy zmiany, w: Kompetencje nauczyciela edukacji początkowej,
red. K. Żegnałek, Warszawa: WSP TWP.
Brzezińska A, Matejczuk J, Nowotnik A., 2012, Wspomaganie rozwoju
dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami
szkoły, „Edukacja. Studia, badania, innowacje” 1(117).
38 M.Z. Babiarz, E.M. Szumilas, B. Skałbania
Zeszyt 16 (9) 2016
Brzezińska A., 2002, Współczesne ujęcie gotowości szkolnej, w: O pomyślny
start ucznia w szkole, red. W. Brejnak, Warszawa: Biuletyn Informacyjny
Polskiego Towarzystwa Dysleksji – Wydanie specjalne,
s. 38-48.
Cackowska M. red., 1992, Integralny system nauczania początkowego, Kielce:
Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Delores J., 1998, Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Warszawa: Wydawnictwo
Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Erikson E., 1997, Dzieciństwo i społeczeństwo, Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Galant J. red., 1994, Integracja międzyprzedmiotowa w klasach początkowych,
Przemyśl: Wydawnictwo WOM.
Jaroni E., 2008, Dylematy integralnej edukacji, Kraków: Wydawnictwo
Impuls.
Jundziłł E., 2005, Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Gdańsk: Wydawnictwo
Uniwersytetu Gdańskiego.
Kurcz A., 2005, Przedszkole, w: Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym
systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora,
Wydawnictwo Uniwersytet Opolski, Opole.
Misiorna E., Michalak R., 2004, Między rolą przedszkolaka a rolą ucznia,
„Wychowanie w przedszkolu”, nr 8.
Parafiniuk-Soińska J.,1996, Zarys pedagogiki wczesnoszkolnej, Szczecin:
Archiwum Państwowe, TWP Oddział Regionalny.
Przetacznikowa M., 1973, Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży,
Warszawa: PZWS.
Raport NIK Przygotowanie szkół do objęcia dzieci sześcioletnich obowiązkiem
szkolnym z dnia 31.07.2014,
rhttps://www.nik.gov.pl/plik/id,7129,vp,9005.pdf.
Reykowski J., 1977, Z zagadnień psychologii motywacji, Warszawa: WSiP.
Słownik Wyrazów Obcych, 1980, red. J. Tokarski, Warszawa: PWN.
Szumilas E. Dziecko Sześcioletnie u progu nauki szkolnej – wybrane aspekty
zdrowia, w: Wychowanie przedszkolne warunkiem wyrównania szans
edukacyjnych, 2008.
Więckowski R., Rogulska K., 1990, Podstawy nauczania początkowego,
Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wilgocka-Okoń B., 2003, Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa:
Wydawnictwo Akademickie Żak.
Włoch S., Włoch A., 2009, Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej
i wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Zalewska S., Dojrzałość szkolna a przyspieszenie edukacji szkolnej. Badania
empiryczne, http://www.sabinazalewska.pl/wp-content/uploads/
2013/09/ Augustow_2013.pdf (dostęp 2 sierpnia 2016).

Pobrania

Opublikowane

2019-11-24

Jak cytować

Babiarz, M. Z., Szumilas, E. M., & Skałbania, B. (2019). Dylematy edukacji uczniów sześcioletnich w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Analiza obszarów problemowych w kontekście edukacji włączającej. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 16(16(9), 27–39. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1152