Niepełnosprawność w filmie dokumentalnym. Inspiracje dla dydaktyki w kontekście kształcenia studentów kierunku praca socjalna
DOI:
https://doi.org/10.34739/sn.2024.24.06Słowa kluczowe:
niepełnosprawność, film dokumentalny, studenci kierunku praca socjalna, dydaktykaAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie znaczenia filmów dokumentalnych poruszających tematykę niepełnosprawności w kontekście ich wykorzystywania w ramach kształcenia studentów kierunku praca socjalna. Problematyka niepełnosprawności często podejmowana jest w kategorii przewodniego tematu filmu, w tym również dokumentalnego. W takim ujęciu możliwe jest spojrzenie na sytuację jednostki, doświadczającej ograniczeń sprawności w naturalnym kontekście jej codziennego życia. Nierzadko towarzyszy temu również wgląd w otoczenie bohatera tego autentycznego obrazu, a więc spojrzenie przez szerszy pryzmat na jego rodzinę, przyjaciół, sąsiadów. Wątek niepełno-sprawności w filmie dokumentalnym można rozpatrywać jako inspirujący i cenny materiał dla dydaktyki, a szczególnie w kontekście kształcenia osób predestynujących do wykonywania zawodów pomocowych, na przykład studentów kierunku praca socjalna. W tekście dokonano analizy przykładowych filmów dokumentalnych, a następnie zaproponowano potencjalne możliwości ich wykorzystania podczas zajęć dydaktycznych.
Pobrania
Bibliografia
Bełza M., (2021), Wizerunek osoby z niepełnosprawnością w kulturze filmowej, „Konteksty Pedagogiczne”, nr 1 (16), s. 197-217.
Bieganowska-Skóra A., (2021), „Chce się żyć” i „Carte blanche” – model niepełnosprawności w filmach inspirowanych historią prawdziwą, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 41, s. 216-230.
Gąciarz B., (2014), Model społeczny niepełnosprawności jako podstawa zmian w polityce społecznej, [w:] Gąciarz B., Rudnicki S. (red.), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej, Kraków, s. 17-44.
Główny Urząd Statystyczny, (2023), Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 Ludność Stan i struktura demograficzno-społeczna w świetle wyników NSP 2021, Warszawa.
Holik G., Nowak Z., (2011), Kwestia osób niepełnosprawnych w Polsce, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 863, s. 33-51.
Jakubowska-Baranek J., (2016), Wykorzystanie filmu edukacyjnego Niebieskoocy na zajęciach ze studentami, „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja”, nr 1 (9), s. 135-145.
Jakubowski W., (2023), Film w działaniach edukacyjnych, czyli od edukacji filmowej do edukacji przez film, „Studia Edukacyjne”, nr 69, s. 7-21.
Kopczyński K., (2019), Kreatywny punkt widzenia w polskim filmie dokumentalnym (2000-2018), „Kultura i Edukacja”, nr 5, s. 124-139.
Magnuszewska-Otulak G., (2009), Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wydawnictwo Instytutu Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Matuchniak-Mystkowska A., Wejbert-Wąsiewicz E., (2023), Filmy dokumentalne a postawy młodzieży. Kultura historyczna w rzeczywistości hybrydalnej, „Perspektywy Kultury”, nr 42, s. 143-164.
Orłowska M., (2023), O inkluzywnej roli pracy socjalnej wobec wobec ludzi niepełnosprawnych, „Pedagogika Społeczna”, nr 1 (87), s. 119-130.
Pawelczak K., (2011), Aktualizacja wizerunku osoby z niepełnosprawnością intelektualną w polskim filmie dokumentalnym – zaproszenie do wątpienia w nienormalność, „Niepełnosprawność”, nr 5, s. 145-160.
Rogowska D., (2020), Edukacja poprzez wykorzystanie filmu w kontekście poznawania tematyki niepełnosprawności – szkic problematyki, „Zeszyty Naukowe WSG. Edukacja-Rodzina-Społeczeństwo”, nr 5, s. 141-150.
Sarzyńska-Mazurek E., (2018), Poczucie optymizmu studentów pracy socjalnej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, vol. XXXI, 3, s. 163-176.
Segiet K., (2016), Walory edukacyjne filmu. Krótka refleksja nad filmem Zawód-pracownik socjalny, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 1 (9), s. 9-13.
World Health Organisation, (2013), Światowy raport o niepełnosprawności – podsumowanie, tłum. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, „Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 1.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.