School and inclusive activities – theoretical positions, legal conditions and educational reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.03

Keywords:

school, inclusion, educational reality, legal regulations

Abstract

The issue raised concerns about the contemporary Polish school and its inclusive activities. They go beyond the area of disability. They include students with special educational needs, according to the categories adopted by the Ministry of Education. The text includes the following issues: theoretical positions in inclusive education (examples), inclusive education and legal bases, inclusive activities and work with students with special educational needs in practice (with an emphasis on statistics), social stratification, and inclusive activities in education. The text ends with a reflection on the real state of inclusive education. It is supposed to provoke the determination of the level and scope of real inclusion, while comparing it with its theoretical model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antonovsky A. (1979), Health, stress, and coping. New Perspectives on mental and phy-sical well-being, Jossey-Bass, San Francisco, CA.

Aronson E. (2009), Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa.

Borucka A., Pisarska A. (2012), Koncepcja resilience – czyli jak pomóc dzieciom i mło-dzieży z grup podwyższonego ryzyka, Wydawnictwo ORE, Warszawa.

Cybulska R. (2017), Kierunki zmian w zakresie wspierania dzieci i młodzieży w przed-szkolu szkole lub placówce, [w:] R. Cybulska et al. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrze-bami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświato-wego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Dobrowolska B. (2019), Społeczna przestrzeń szkoły i wielokulturowość w dziecięcym obrazie świata. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe UPH, Siedlce.

Dobrowolska B. (2021), Ślady Komeńskiego we współczesności: utopijność versus realna obecność jego założeń pedagogicznych i społecznych, [w:] B. Sitarska (red.), Od Jana Amosa Komeńskiego do współczesności – znaczenie idei wielkiego pedagoga dla rozwo-ju nauki i edukacji, Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne, t. 8, Wydawnictwo Naukowe UPH, Siedlce, s. 75.

Dobrowolska B. (2019), Inkluzja w edukacji a kulturowa różnorodność szkoły. SPE – wielokulturowość – konteksty instytucjonalne, [w:] E. Jówko (red.), Instytucjonalne uwa-runkowania inkluzji społecznej. Synergia działań, Wydawnictwo Naukowe UPH w Siedlcach, Siedlce, s. 121-132.

Erikson E.H. (2000), Dzieciństwo i społeczeństwo, Wydawnictwo Rebis, Poznań.

Firkowska-Mankiewicz A. (2012), Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły, ORE, Warszawa.

Giza T. (2019), Kształcenie uczniów zdolnych – między inkluzją a segregacją, [w:] „Studia Edukacyjne. Problemy Społeczne, Edukacyjne, Artystyczne”, nr 33, s. 31-48.

Gmerek T. (2008), Edukacja i procesy reprodukcji kulturowej. Studium przypadku na przykładzie mniejszości romskiej w Hiszpanii, [w:] A. Gromkowska-Melosik, T. Gmerek (red.), Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Oficyna Wy-dawnicza Impuls, Kraków, s. 247.

Heszen I., Sęk H. (red.), Psychologia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2007.

Edukacja włączająca (s.a.), gov.pl – Serwis Rzczypospolitej Polskiej, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-wlaczajaca, dostęp: 06.06.2022.

Inkluzja (s.a.), [w:] Internetowy słownik synonimów języka polskiego online, https://synonim.net/synonim/inkluzja, dostęp: 30.05.2022.

Jówko E. (red.) (2019), Instytucjonalne uwarunkowania inkluzji społecznej. Synergia działań, Wydawnictwo Naukowe UPH w Siedlcach, Siedlce.

Komeński J.A. (1956), Wielka dydaktyka, Zakład im. Ossolińskich, Wrocław.

Klebaniuk J. (red.) (2007), Oblicza nierówności społecznych. Studia interdyscyplinarne, Eneteia, Wrocław–Warszawa.

Korporowicz L. (1993), Tworzenie sensu. Język – kultura – komunikacja, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.

Miles S., Singal N. (2010), The Education for All and inclusive education debate: conflict, contradiction or opportunity?, [in:] „International Journal of Inclusive Education”, Vol. 14, Iss. 1, pp. 1-15.

Nowicka-Rusek E. (2011), Szkoła, rodzina i dzieci romskie, [w:] M. Kołaczek, J. Talewicz-Kwiatkowska (red.), Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół specjalnych i masowych – konteksty społeczne, Stowarzyszenie Romów w Polsce, Oświęcim.

Okoń W. (1999), Dziesięć szkół alternatywnych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Okoń W. (2001), Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, War-szawa.

GUS, Urząd Statystyczny w Gdańsku (2019), Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2018/2019, Warszawa–Gdańsk.

Pestalozzi H. (1923), Jak Gertruda uczy swoje dzieci, przeł. W. Osterloff, wyd. 2, Wydawnictwo Księgarnia L. Fiszera, Łódź–Katowice.

Porzucek-Miśkiewicz M. (2018), Miejsce ucznia zdolnego w praktyce dydaktycznej, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 2 (14), s. 87-98.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Załącznik do Obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r., Dz.U. poz. 1280 (t.j.).

Qvortrup A., Qvortrup L. (2018), Being included – experiences of social participation of pupils with special education needs in mainstream schools, „International Journal of Inclusive Education”, Vol. 22, Iss. 7, pp. 803-817.

Segiet W. (2013), O związku edukacji z rodziną. Społeczne konteksty i jednostkowe biografie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Tołstoj L. (1963), Ogólne uwagi dla nauczyciela, [w:] L. Tołstoj, Pisma pedagogiczne, przekł. L. i S. Wołoszynowie, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa.

Tołstoj L. (1963), Szkoła jasnopolańska w miesiącu listopadzie i grudniu, [w:] L. Tołstoj, Pisma pedagogiczne, przekł. L. i S. Wołoszynowie, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa.

Witkowski L. (2009), Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji E.H. Eriksona, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej, Łódź.

Wygotski L.S. (1989), Myślenie i mowa, PWN, Warszawa.

Wygotski L.S. (2002), Kryzys siódmego roku życia, [w:] A. Brzezińska, M. Marchow, (red.), Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie, L.S. Wygotski, tłum. T. Czub, Zysk i S-ka, Poznań.

Zacharuk T. (2011), Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów, Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny „Meritum”, 1(20).

Published

2022-12-01

How to Cite

Dobrowolska, B. (2022). School and inclusive activities – theoretical positions, legal conditions and educational reality. Disabled Student. Sketches and Theses, (22(15). https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.03