The use of technology in the process of revalidation of people with hearing impairments

Authors

  • Alicja Antas-Jaszczuk
  • Sergiy Nikitin

Keywords:

rewalidacja, wada słuchu, technologia, zastosowanie

Abstract

 The article undertakes the issue of the most recent technical devices used in the process of revalidation of people with hearing defect. Authors presented major areas of the media usage fulfilling language needs of children with hearing disorders e.g. multimedia programmes supporting the ability of lip-reading, learning a sign language, educational and
speech therapy programmes, computer methods of speech signal visualization as well as diagnostic devices. They also accepted the role and meaning of the media usage as a chance to intensify revalidating actions which might enable people with hearing defects to meet new opportunities to communicate study and prepare towards self-reliant, personal life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Góralówna M., Wykorzystanie aparatów słuchowych w rewalidacji dzieci z wadą słuchu, (w:) Wybrane zagadnienia z surdopedagogiki, (red.) Eckert U., Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa 1998.
2. Skarżyński H., Wskazania do wszczepów ślimakowych u dzieci, „Otolaryngologia Polska” nr 18/1994.
3. Twardochleb M., Komputery w edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu, XIX Ogólnopolska Konferencja „Informatyka w Szkole", 10-13.09.2003, Szczecin 2003.
4. Wojtasiński Z., Automatyczna diagnoza z Internetu, „Rzeczpospolita", 11.12.1999.
5. www.naukawpolsce.pap.pl (2013).
6. Zielińska J., Komputer w rozwoju sprawności komunikacyjnej dzieci niesłyszących, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.

Published

2021-07-09

How to Cite

Antas-Jaszczuk, A., & Nikitin, S. (2021). The use of technology in the process of revalidation of people with hearing impairments. Disabled Student. Sketches and Theses, 14(14(7), 173–183. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2445