Education of students with disabilities – methods and techniques of adult learning

Authors

  • Beata Boczukowa

Keywords:

andragogy revalidation, andragog, workshop, continuing education, a disabled student

Abstract

In the article the author tried to answer the question: how to effectively organize the process of education of students with disabilities, based on its own reflections, their own professional experience and their own search research. The aim of the study was to justify the special role of lifelong learning and improvement workshop andragog in the process of education of students with disabilities. It also stressed the importance of revalidation of andragogy in research on disability. Selection of appropriate methods and forms of education was considered a valuable source of effectiveness of the educational process of revalidation. Leading research used diagnostic survey method and technology research – an analysis of documents, interview technique and the technique of observation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boczukowa B., 2010, Jak kształcić dorosłych – refleksje andragoga, Wyd.
A. Marszałek, Toruń.
Boczukowa B., 2016, Doskonalenie warsztatu pracy andragoga w aspekcie
edukacji inkluzyjnej, w: Ploch L., Jówko E., Marciniak-Paprocka K. (red.),
Studium uwarunkowań inkluzji społecznej, Uniwersytet Przyrodniczo-
-Humanistyczny w Siedlcach, Siedlce, 2016.
Hulek A., 1997, Rehabilitacja osób niepełnosprawnych (zawodowa i społeczna),
w: Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja
Innowacja, Warszawa, 1997.
Komeński J.A., 1973, Pampedia, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław,
Warszawa, Kraków, Gdańsk.
Król I., Pielachowski J., 1995, Nauczyciel i jego warsztat pracy, Wydawnictwo
eMPi2, Poznań.
Okoń W., 1996, Słownik pedagogiczny, Wyd. ,,Żak’’, Warszawa.
Pytka L., Zacharuk T., 2014, Zaburzenia przystosowania społecznego. Elementy
pedagogiki reintegracyjnej i edukacji inkluzyjnej, UPH, Siedlce.
Turos L., 1999, Andragogika ogólna, Wyd. Akadem. ,,Żak”, Warszawa.
Wojciechowski K., 1997, Andragogika, w: Pomykało W. (red.), Encyklopedia
pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.
Wroczyński R., 1997, Edukacja ustawiczna, w: Pomykało W. (red.), Encyklopedia
pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.
Zacharuk T., 2008, Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, Wyd. Akademii
Podlaskiej w Siedlcach, IBE, Pedagogium Wyższa Szkoła Pedagogiki
Resocjalizacyjnej w Warszawie.

Published

2019-11-28

How to Cite

Boczukowa, B. (2019). Education of students with disabilities – methods and techniques of adult learning. Disabled Student. Sketches and Theses, 17(17(10)2017), 55–65. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1214