Integration of children with autism spectrum disorder in the opinions of their teachers

Authors

  • Aneta Lew-Koralewicz

Keywords:

autism spectrum disorder, teachers, integration, inclusion

Abstract

The purpose of this study is to present the problem of integration of children with Autism Spectrum Disorder from the viewpoint of their teachers. The input data bases on of the feedback collected from the group of 60 teachers of nursery and elementary schools, who are working with ASD children both in integration groups, as well as, in the inclusive education groups. As for the research methods, they invlove a self compiled questionnaire and the Integrated Education Satisfaction Assesment Scale by G. Wiącek (the ZKI-N scale). The output data of the study prooves that even though teachers display positive attitude towards working with ASD children, the cooperation with them relies to a considerable extent on their level of functionig. It has been also observed by the enquired teachers that despite the children being involved in the integration and inclusive education groups, they may face problems in the proces of integration with the society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association, 2013, Diagnostic and statistical manual of
mental disorders (5th ed.), Washington, DC.
Barłóg K., 2001, Efekty procesu integracji dzieci pełnosprawnych oraz z mózgowym
porażeniam dziecięcym w młodszym wieku szkolnym,
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów.
Chrzanowska I., 2015, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności,
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Baran J., 2008, Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną i poczuciem sieroctwa
duchowego w systemie szkolnym, [w:] Z. Gajdzica, J. Rottermund,
A. Klinik (red.), Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni
szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 125-132.
Cytowska B., 2008, Realizacja założeń integracji przedszkolnej a zaspokajanie
potrzeb i dostrzeganie możliwości dzieci w wieku od 3 do 10 lat, [w:]
Z. Gajdzica, J. Rottermund, A. Klinik (red.), Uczeń niepełnosprawny
i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków, s. 133-142.
de Boer S.R., 2009, Successful Inclusion for Student with Autism, John Wiley
and Sons, San Francisco.
Gajdzica Z., 2011, Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gołubiew M., Krause A., 2007, Szkolnictwo specjalne – krajobraz po reformie,
[w:] Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Problemy edukacji integracyjnej
dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków, s. 77-90.
Janiszewska-Nieścioruk Z., 1999, Koncepcje społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych,
[w:] A. Maciarz (red.), Z teorii i badań społecznej integracji
dzieci niepełnosprawnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków,
s. 16-18.
Janiszewska-Nieścioruk Z., 2005, Wyznaczniki akceptacji dzieci niepełnosprawnych
przez pełnosprawnych rówieśników w okresie wczesnoszkolnym,
[w:] W. Pilecka, A. Ozga, P. Kurtka (red.), Dziecko ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Wydawnictwo
Akademii Świętokrzyskiej, Kielce, s. 103-111.
Lew-Koralewicz A., 2017, Kompetencje społeczne a funkcjonowanie ucznia
z autyzmem w szkole ogólnodostępnej, [w:] K. Barłóg (red.), Dziecko
z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, Wyd. UR, Rzeszów,
s. 34-47.
Lipińska L., 2000, Zaspokajanie potrzeb psychicznych dzieci niepełnosprawnych
w klasach integracyjnych, [w:] A. Rakowska, J. Baran (red.), Dylematy
pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej,
Kraków, s. 128-133.
Maciarz A., 2007, Dylematy edukacji specjalnej w klasach integracyjnych, [w:]
Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Problemy edukacji integracyjnej dzieci
i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków, s. 33-41.
Pisula E., 2005, Małe dziecko z autyzmem, GWP, Gdańsk.
Sadowska S., Janiszewska-Nieścioruk Z., 2015, O dobrodziejstwie starej, dobrej
szkoły specjalnej w perspektywie realizacji obowiązku szkolnego przez
uczniów niepełnosprawnych – napięcia pomiędzy ideą integracji a rzeczywistością,
„Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 21, s. 137-152.
Thompson J., 2013, Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczyciela,
PWN, Warszawa.
Twardowski A., 2007, Dylematy integracyjnego kształcenia dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnością, [w:] Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Problemy
edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną,
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 13-31.
Wiącek G., 2008, Efektywna integracja szkolna, Towarzystwo Naukowe KUL,
Lublin.
Rozporządzenie MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania
i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych
społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Dz.U. 2015, poz. 1113, Dz.U. 2017, poz. 1578.

Published

2019-11-27

How to Cite

Lew-Koralewicz, A. (2019). Integration of children with autism spectrum disorder in the opinions of their teachers. Disabled Student. Sketches and Theses, 18(18(11)2018), 221–237. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1206