Self-esteem and security of people with disabilities

Authors

  • Daria Krzewniak

Keywords:

security, person with disability, self-esteem, self image

Abstract

The aim of this article is to present the relationship between self-esteem and the security
of people with disabilities. It points out that underestimated self-esteem and inflated self-esteem
are not conducive to the security of these individuals. Underestimated self-esteem makes people
with disabilities unaware of the opportunities ari-sing from new challenges and difficult situations,
and unable to take steps to develop, which is a condition and component of security. Inadequately
inflated self-esteem contributes to the emergence of an illusion of security that causes exclusion of
attention, ignoring potential and real dangers, and encourages risky behavior. Forming appropriate
self-esteem in this group of people, first off all is important because it could help to surmount outsi-
de difficulties and self restrictions for individual development and improve the environment in
order to feel stable and secure in it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartkowicz Z., 2013, Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych
nieletnich a przestępczość w okresie dorosłości, Wyd.
Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Bielecki J., 1999, Wybrane cechy osobowości dzieci i młodzieży jąkających się
w świetle badań psychologicznych, [w:] Ledzińska M., Rudkowska G.,
Wrona, L. (red.), Osoba, edukacja, dialog. T. 2, Wyd. Naukowe AP, Kraków.
Brzezińska A., 1973, Struktura obrazu własnej osoby i jego wpływ na zachowanie,
„Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3.
Doliński D., 2000, Psychologia wpływu społecznego, Towarzystwo Przyjaciół
Ossolineum, Wrocław.
Furmańska E., 2001, Samoocena i samoakceptacja we wczesnej adolescencji,
„Edukacja i Dialog”, nr 1.
Galas B., 1994, Czynniki współwystępujące z samooceną i aspiracjami młodzieży,
„Psychologia Wychowawcza”, nr 1.
Gindrich P., 2002, Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych,
Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Grabowiec A., 2011, Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie, Wyd. Uniwersytetu
Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Janiszewska-Nieścioruk Z., 2000, Znaczenie samooceny w społecznej integracji
niepełnosprawnych intelektualnie, Lubuskie Towarzystwo Naukowe,
Zielona Góra.
Kirenko J., 1998, Psychospołeczne determinanty funkcjonowania seksualnego
osób z uszkodzeniem rdzenia kręgowego, Wyd. Uniwersytetu Marii
Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Larkowa H., 1974, Wartościowanie i samoocena w rehabilitacji inwalidów, [w:]
Hulek, A., Larkowa, H. (red.), Problemy psychologiczne w rehabilitacji
inwalidów, PZWL, Warszawa.
Larkowa H., 1987, Człowiek niepełnosprawny. Problemy psychologiczne, PWN,
Warszawa.
Łaguna M., 1996, Zmiany obrazu siebie pod wpływem oddziaływań o charakterze
edukacyjnym, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5.
Majewicz P., Zawadzki A., 1999, Wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami
emocjonalnymi w młodszym i średnim wieku szkolnym, [w:] Pilecka W.,
Majewicz, P., Zawadzki, A. (red.), Jak wspomagać psychospołeczny
rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie, Wyd. Edukacyjne, Kraków.
Mądrzycki T., 2002, Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Wyd.
Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Mikrut A., 1995, Różnice w zakresie obrazu własnej osoby między uczniami
szkół specjalnych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
o wysokiej i niskiej aktywności społecznej, [w:] Wyczesany J. (red.),
Pomoc psychopedagogiczna dzieciom niepełnosprawnym, Wyd. Wyższej
Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa.
Mikrut A., 1998, Podstawy wychowawcze rodziców a samoocena i samoakceptacja
u ich dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej dla lekko
upośledzonych umysłowo, [w:] Pańczyk J. (red.), Rocznik pedagogiki
specjalnej. Tom 8, WSPS, Warszawa.
Niebrzydowski, L., 1974, Zależność planów i dążeń życiowych uczniów klas
V-VIII, „Psychologia Wychowawcza”, nr 4.
Niebrzydowski, L., 1976, O poznawaniu i ocenie samego siebie, Wyd. Nasza
Księgarnia, Warszawa.
Ossowski R., 2001, Pedagogika niewidomych i niedowidzących, [w:] Dykcik W.
(red.), Pedagogika specjalna. Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. Adama
Mickiewicza, Poznań.
Pichalski R., 1978, Aspiracja zawodowe osób w uszkodzonym narządem ruchu,
Zakładowe Wyd. CZSR, Warszawa.
Stańczyk J., 2010, Istota kategorii bezpieczeństwa z punktu widzenia wartości,
[w:] Jarmoch E., Świderski A.W., Trzpil I.A. (red.), Bezpieczeństwo człowieka
a wartości. Tom II. Aspekty społeczne i polityczne, Wyd. Akademii
Podlaskiej, Siedlce.
Tyszkowa M., 1972, Problemy psychicznej odporności dzieci i młodzieży, Nasza
Księgarnia, Warszawa.
Uchnast Z., 1990, Metoda pomiaru poczucia bezpieczeństwa, [w:] Januszewski
A., Uchnast Z., Witkowski I. (red.), Wykłady z psychologii w KUL,
t. 5, Wyd. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin.
Witkowski T., 1998, Obraz siebie u młodzieży z lekkim niedorozwojem umysłowym,
[w:] Chodkowska M. (red.), Pedagogika specjalna wobec
potrzeb teraźniejszości i wyzwań przyszłości, Wyd. Uniwersytetu Marii
Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Żółkowska T., 2003, Poziom samoakceptacji osób z głębszą niepełnosprawnością,
[w:] Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.), Człowiek z niepełnosprawnością
intelektualną. Tom I. Wybrane problemy osobowości, rodzin
i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków.

Published

2019-11-27

How to Cite

Krzewniak, D. (2019). Self-esteem and security of people with disabilities. Disabled Student. Sketches and Theses, 18(18(11)2018), 55–64. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1188