Social support and life satisfaction of students with disabilities

Authors

  • Katarzyna Skalska

Abstract

Studying of people with disabilities becomes an increasingly common phenomenon at Polish universities. Beside the activities undertaken by the universities for the adaptation of the educational process it is also important to find answers to the question about the predictors of life satisfaction of students with disabilities. Research objective of this article is to determine the nature of the relationship between life satisfaction of students with disabilities, and obtained social support. The article presents the results of tests carried out on a group of 101 students with disabilities studying in various academic centers in Poland. Correlation analysis showed significant positive associations between social support and a satisfaction with life in the surveyed students with disabilities. Empirical analysis shows that for students with disabilities it is important to support the social benefits of teachers and colleagues from the university who support them in fulfilling the obligations arising from their social role. The importance of social interaction for students with disabilities also confirm the apparent relationship between life satisfaction of surveyed students and the support received from those closest to the respondents: relatives, colleagues from the neighbourhood, as well as neighbours.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bujnowska A., 2009, Uwarunkowania postaw studentów pedagogiki wobec
osób niepełnosprawnych, Wyd. UMCS, Lublin.
Byra S., Parchomiuk M., 2010, Psychospołeczne przystosowanie studentów
z niepełnosprawnością, w: Byra S., Parchomiuk M. (red.), Student
niepełnosprawny. Wybrane konteksty, Wyd. UMCS, Lublin.
Byra S., 2010, Percepcja wsparcia i osoby wspierającej studentów niepełnosprawnych, w: Byra S., Parchomiuk M. (red.), Student niepełnosprawny. Wybrane konteksty, Wyd. UMCS, Lublin.
Byra S., 2013, Wsparcie otrzymywane i spostrzegane przez osoby z uszkodzeniem rdzenia kręgowego – rola zasobów osobistych, w: SidorPiekarska B. (red.), Kompetentne wspieranie osób z niepełnosprawnością, Wyd. KUL, Lublin.
Chodkowska M., Kaznowski Z., 2006, Szanse i zagrożenia edukacji integracyjnej w kontekście jakości życia osób z ograniczeniami sprawności
(na podstawie opinii nauczycieli różnych typów szkół), w: Palak Z.
(red.), Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych
społecznie, Wyd. UMCS, Lublin.
Cierpiałowska T., 2009, Studenci z niepełnosprawnością. Problemy funkcjonowania edukacyjnego i psychospołecznego, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.
Czapiński J., 1992, Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej, Akademos, Warszawa
Czechowska-Bieluga M., 2012, Poczucie jakości życia studentów pracy socjalnej i kierunków ekonomicznych. Analiza porównawcza, Akapit,
Toruń.
Derbis R., 2000, Szczęście w życiu biednych i bogatych, w: Derbis R.
(red.), Jakość rozwoju a jakość życia, Zakład Psychologii WSP,
Częstochowa.
Dykcik W., 2013, Złożone uwarunkowania, realia, perspektywy zwiększania dostępności i pozytywnej oceny jakości studiów wyższych osób
z niepełnosprawnością (przegląd literatury i syntetyczne refleksje),
w: Tylewska-Nowak B., Dykcik W. (red.), Student z niepełnosprawnością w szkole wyższej, Wyd. UAM, Poznań.
Dryżałowska G., Żuraw H., 2006, Szanse i bariery zatrudnienia niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych, w: Ochonczenko H.,
Paszkowicz M.A. (red.), Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych, t. 2. Impuls,
Kraków.
Garbat M., 2011, Młodzież z niepełnosprawnością w kształceniu akademickim, w: Ochonczenko H., Czerwińska M., Garbat M. (red.),
Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UZ, Zielona Góra.
Glińska J., Cezak E., Lewandowska M., Brosowska B., 2014, Wsparcie
społeczne a satysfakcja z życia osób z chorobą niedokrwienną serca,
„Problemy Pielęgniarstwa”, nr 22.
Hajduk B., 1993, Profesjonalizacja studentów: dynamika zjawiska, Wydawnictwo WSP im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra.
Jaskot K., 2002, Funkcje szkoły wyższej jako instytucji edukacyjnej. Edukacyjne dyskursy, w: http: ip.univ.szczecin.pl [dostęp: 5.05.2012].
Juczyński Z., 2001, Narzędzie pomiaru w promocji i psychologii zdrowia,
Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa.
Kowaluk M., Bieganowska A., 2010, Edukacja akademicka osób niepełnosprawnych, w: Byra S., Parchomiuk M. (red.), Student niepełnosprawny. Wybrane konteksty, Wyd. UMCS, Lublin
Kazanowski Z., 2010, Postawy studentów wobec osób niepełnosprawnych –
przegląd badań, w: Byra S., Parchomiuk M. (red.), Student niepełnosprawny. Wybrane konteksty, Wyd. UMCS, Lublin.
Kirenko J., 2006, Jakość życia w niepełnosprawności, w: Palak Z. (red.),
Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie, Wyd. UMCS, Lublin.
Kmiecik-Baran K., 1995, Skala wsparcia społecznego. Teoria i właściwości
psychometryczne, „Przegląd Psychologiczny”, nr 38.
Kowalik S., 2003, Dorosłość osób niepełnosprawnych w świetle koncepcji
sfery utraconego rozwoju, w: Rzedzicka K., Kobylańska A. (red.),
Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach
pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków.
Kirenko J., 2002, Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością, Wyższa
Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania, Ryki.
Krause A., 2007, Ryzyko osłabienia wsparcia społecznego jako podstawowy
dylemat współczesnej rehabilitacji, w: Palak Z., Bartkowicz Z.
(red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji, Wyd.
UMCS, Lublin.
Lipińska-Lokś J., 2011, Osoba z niepełnosprawnością w roli studenta –
możliwości i ograniczenia (przegląd zagadnień), w: Ochonczenko
H., Czerwińska M., Garbat M. (red.), Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UZ,
Zielona Góra.
Mianowska E., 2014, Odroczona dorosłość – studia: czas nauki, pracy czy
rozrywki?, w: Derbis R., Baka Ł. (red.), Oblicza jakości życia, Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. J. Długosza,
Częstochowa.
Parchomiuk M., 2010, Radzenie sobie z problemami przez studentów niepełnosprawnych, w: Byra S., Parchomiuk M. (red.), Student niepełnosprawny. Wybrane konteksty, Wyd. UMCS, Lublin.
Rzedzicka K.D., 2002, Studiowanie osób z niepełnosprawnością w szkołach
wyższych – oczywistość czy społeczny dylemat, w: Chodkowska M.
(red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej,
Wyd. UMCS, Lublin.

Published

2021-07-04

How to Cite

Skalska, K. (2021). Social support and life satisfaction of students with disabilities. Disabled Student. Sketches and Theses, 15(15(8), 119–136. Retrieved from https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2414