Nauczanie włączające szansą na edukację dzieci z niepełnosprawnością

Autor

  • Laura Izabela Jurga

Abstrakt

Proces akceptacji dziecka z niepełnosprawnością zaczyna się w rodzinie. Tu też rozpoczyna się pierwszy etap integracji dziecka ze społeczeństwem. Najważniejsze jest, by niepełnosprawność dziecka nie przesłaniała jego osobowości i naturalnych, dziecięcych potrzeb. Dlatego istotne jest aby działania rewalidacyjne były środkiem do osiągnięcia maksymalnej samodzielności, a nie celem samym w sobie. Samodzielność i autonomię na miarę swoich możliwości, dziecko może osiągać dzięki kontaktom z rówieśnikami. Ważną rolę odgrywają tu specjaliści, przedszkole i szkoła, które wychowując i nie zapominając o kształtowaniu umiejętności życiowych ‒ przyczyniają się do realizacji społecznego aspektu rehabilitacji. Wsparcia w tej kwestii potrzebują także rodzice osób z niepełnosprawnością.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bogucka J. (red.)., 2000, Szkoła dla wszystkich X-lecie integracji w Polsce, materiały z konferencji w Konstancinie 16-18 listopada 1999, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.
Zeszyt 15 (8)2015 Specjalne potrzeby edukacyjne. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN 2010.
Kummant M., 2008, Raport przygotowany na podstawie bazy danych o przedszkolach i szkołach z oddziałami integracyjnymi prowadzonej w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Pracownia Wspomagania Rozwoju i
Integracji CMPP, Warszawa.
Jurga L., 2006, Formy kształcenia integracyjnego, „Edukacja i Dialog”, nr 8.
Florek A., Dębińska G., Rodzice i specjaliści sojusznikami nauczycieli we włączaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do grupy rówieśniczej,
http://www.abcd.edu.pl/index.php?option=com_content&view =article&id=279:rodzice-i-specjalici-sojusznikami-nauczycieliwe-wczaniu-dzieci-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymido-grupy-rowieniczej&catid=16:dla-nauczycieli&Itemid=61
[stan z 23.09.2014].
Grotberg E., 2000, Zwiększanie odporności psychicznej. Wzmacnianie sił duchowych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Stobart G., 1992, Can psychology justify the integration of children with special educational needs?
Ostrowska K., 2000, Edukacja osób niepełnosprawnych w świetle reform oświaty, w: Bogucka J. (red.), Szkoła dla wszystkich X-lecie integracji w Polsce, materiały z konferencji, Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-
Pedagogiczne

Pobrania

Opublikowane

2021-07-04

Jak cytować

Jurga, L. I. (2021). Nauczanie włączające szansą na edukację dzieci z niepełnosprawnością. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 15(15(8), 43–52. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/2409