Analiza użyteczności diagnostycznej

Autor

  • Sławomir Sobczak

Słowa kluczowe:

skala porządkowa, badania pedagogiczne, użyteczność diagnostyczna

Abstrakt

Artykuł powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie studentów dotyczące praktycznych wskazówek przy konstruowaniu narzędzia badawczego. Raport nie tylko ukazuje proces badawczy, ale także przypomina poznawczo i dydaktycznie zasady postępowania metodologicznego. W części teoretycznej opisano tylko te rodzaje skal porządkowych, na podstawie których podjęto próbę tworzenia trzech instrumentów badawczych, służących do oceny stopnia zaangażowania nauczyciela akademickiego. Oceny tej dokonywali studenci jako osoby uczestniczące, a przede wszystkim doświadczające zaangażowania wykładowcy w sposób ich kształcenia. W procesie dydaktycznym powstające relacje są odpowiednikiem interakcji interpersonalnych, wytwarzających określoną więź, powstającą na skutek zaangażowania. Więź ta stała się przedmiotem analiz w niniejszych badaniach. Celem badań jest analiza użyteczności diagnostycznej trzech narzędzi do pomiaru więzi zaangażowania. Problemem badawczym jest kwestia: Które z testowanych narzędzi jest najbardziej skuteczne do przeprowadzenia procedury badawczej dotyczącej zaangażowania? Odpowiedź na to pytanie została udzielona w konkluzji artykułu. Jedno z trzech narzędzi, a mianowicie to, które mierzyło natężenie stopnia zaangażowania na skali procentowej, okazało się najbardziej trafne, ale też najlepsze do przeprowadzania różnego rodzaju analiz statystycznych.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bowlby J., 2007, Przywiązanie. Warszawa: PWN.
Lissowski G., Haman J., M. Jasiński M., 2008, Podstawy statystyki dla socjologów.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Ferguson G.A., Takane Y., 2009, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice,
Warszawa: PWN.
Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów. Kraków: SPSS
Polska.
Sobczak S., 2009, Zaangażowanie wychowawców w proces resocjalizacji
a sukcesy wychowawcze, [w:] I. Pospiszyl (red.). Sukcesy i porażki
poprawiania niepoprawnych. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
Sobczyk M., 2005, Statystyka. Warszawa: PWN.
Wasilewska E., 2008, Statystyka opisowa nie tylko dla socjologów. Warszawa,
Wydawnictwo SGGW.

Pobrania

Opublikowane

2019-11-27

Jak cytować

Sobczak, S. . (2019). Analiza użyteczności diagnostycznej. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 18(18(11)2018), 113–140. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1196