Stosunek hierarchii Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej do blogerskiej działalności duchownych w kontekście mediatyzacji religii
DOI:
https://doi.org/10.34739/doc.2024.21.12Słowa kluczowe:
Rosyjska Cerkiew Prawosławna, duchowni, mediatyzacja, media społecznościowe, blogiAbstrakt
Media społecznościowe są integralną częścią przestrzeni komunikacyjnej Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej (RCP). Wideoblogi, konta, profile i kanały w mediach społecznościowych są chętnie wykorzystywane przez duchowieństwo prawosławne do prowadzenia działalności religijnej. Do niedawna RCP była dość zdystansowana wobec mediów społecznościowych, często postrzegano ją jako konserwatywną instytucję prezentującą anachroniczny światopogląd religijny. Aby zmienić ten wizerunek, Cerkiew postanowiła zrewidować swoje podejście i oprzeć je na badaniach mediów i przesłankach teologicznych. Tematem niniejszego artykułu jest analiza oficjalnych dokumentów RCP, które zostały opracowane i opublikowane przez Synodalny Departament ds. Relacji ze Społeczeństwem i Mediami Cerkwi, pod kątem mediatyzacji religii. Celem badań jest identyfikacja strategii RCP zawartej w jej oficjalnych dokumentach wobec zjawiska blogerów działających na popularnych platformach i portalach społecznościowych w Rosji w obszarze problematyki związanej z religią. Znaczenie badań wynika z faktu, iż w okresie dynamicznych przekształceń kanałów komunikacji za-chodzi potrzeba diagnozy stosunku hierarchii RCP, wyrażanego w oficjalnych dokumentach, do zjawiska mediatyzacji religii.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Doctrina. Studia społeczno-polityczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.