Wieża Babel i labirynt – o symbolicznych unaocznieniach podróży w dziełach Jana Amos Komeńskiego w kontekście kultury barokowej

Autor

  • Andrzej Borkowski

Słowa kluczowe:

Jan Amos Komeński, barok, wieża Babel, labirynt

Abstrakt

Tekst prezentuje analizę dyskursu filozoficznego Jana Amosa Komeńskiego w perspektywie symboli labiryntu oraz wieży Babel na szerszym tle literatury i kultury dawnej. Stwierdza się, że Jan Amos poszukiwał środków ekspresji, które umożliwiłyby mu oddanie niepokoju duchowego epoki. Niepokój ten miał związek z licznymi wówczas wojnami, które wstrząsały Europą. Nie-pewny los zagrożonych prześladowaniami uchodźców odbijał się w tekstach barokowych (filozofia, literatura, teksty mistyczne). Uczony wyzyskuje wieloznaczność i obrazowość tych symboli, aby zwrócić za ich pomocą uwagę czytelników na idee wspólnotowości, pokoju, dialogu religijnego oraz potrzebę edukacji przez całe życie.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Pobrania

Opublikowane

2019-05-06

Jak cytować

Borkowski, A. (2019). Wieża Babel i labirynt – o symbolicznych unaocznieniach podróży w dziełach Jana Amos Komeńskiego w kontekście kultury barokowej. Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne Seria Pedagogika, 4, 105–114. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/szk/article/view/194