Idea inkluzji w poglądach Jana Amosa Komeńskiego na tle współczesnych postulatów i rozwiązań w polskim systemie oświaty
DOI:
https://doi.org/10.34739/szk.2023.10.05Słowa kluczowe:
idea inkluzji w poglądach Komeńskiego, edukacja włączająca, specjalne potrzeby edukacyjneAbstrakt
Celem podjętej analizy poglądów Jana Amosa Komeńskiego było poszukiwanie odniesień do idei inkluzji implementowanej współcześnie do koncepcji edukacji. Pozwoliła ona na ustalenie, że zasługą Komeńskiego jest zaszczepianie idei włączania wszystkich uczniów do systemu edukacji, niezależnie od posiadanych deficytów czy niepełnosprawności. Z niej właśnie daje się wyprowadzić genezę koncepcji edukacji inkluzyjnej, realizowanej współcześnie w polskim systemie oświaty. Należy jednak zaznaczyć, że refleksja Komeńskiego nie dotyka zagadnień potrzeb edukacyjnych dziecka oraz indywidualizacji nauczania. Rozpatrywanie jego poglądów w odniesieniu do inkluzji daje się uzasadnić tylko w płaszczyźnie intuicyjności.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne seria Pedagogika
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.