Idea inkluzji w poglądach Jana Amosa Komeńskiego na tle współczesnych postulatów i rozwiązań w polskim systemie oświaty

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/szk.2023.10.05

Słowa kluczowe:

idea inkluzji w poglądach Komeńskiego, edukacja włączająca, specjalne potrzeby edukacyjne

Abstrakt

Celem podjętej analizy poglądów Jana Amosa Komeńskiego było poszukiwanie odniesień do idei inkluzji implementowanej współcześnie do koncepcji edukacji. Pozwoliła ona na ustalenie, że zasługą Komeńskiego jest zaszczepianie idei włączania wszystkich uczniów do systemu edukacji, niezależnie od posiadanych deficytów czy niepełnosprawności. Z niej właśnie daje się wyprowadzić genezę koncepcji edukacji inkluzyjnej, realizowanej współcześnie w polskim systemie oświaty. Należy jednak zaznaczyć, że refleksja Komeńskiego nie dotyka zagadnień potrzeb edukacyjnych dziecka oraz indywidualizacji nauczania. Rozpatrywanie jego poglądów w odniesieniu do inkluzji daje się uzasadnić tylko w płaszczyźnie intuicyjności.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Pobrania

Opublikowane

22.12.2024

Jak cytować

Florczykiewicz, J. (2024). Idea inkluzji w poglądach Jana Amosa Komeńskiego na tle współczesnych postulatów i rozwiązań w polskim systemie oświaty. Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne Seria Pedagogika, 10(10). https://doi.org/10.34739/szk.2023.10.05