Dydaktyka Jana Amosa Komeńskiego

Autor

  • Kazimierz Żegnałek

Abstrakt

Jan Amos Komeński (1592-1670) zaliczany jest do najwybitniej-szych pedagogów wszechczasów, gdyż wiele jego myśli i poglądów miało i ma charakter ponadczasowy. Świadczą o tym jego dzieła i zawarte w nich poglądy, idee, myśli i postulaty, które jak na owe czasy, były bardzo postępowe, a niektóre wręcz rewolucyjne. Taki charakter miała np. propozycja objęcia nauką szkolną wszystkich dzieci, czyli powszechności kształcenia. Uzasadniał ją tym, że wzglę-dem Boga wszyscy są równi i dlatego niesprawiedliwe byłoby jed-nych kształcić, a drugich nie. Nieważne przy tym, że u podstaw tej idei leżały względy religijne, które zresztą przyświecały większości jego poglądów dotyczących kształcenia i wychowania człowieka. Był przecież osobą duchowną.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Pobrania

Opublikowane

2019-05-13

Jak cytować

Żegnałek, K. (2019). Dydaktyka Jana Amosa Komeńskiego. Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne Seria Pedagogika, 1, 63–91. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/szk/article/view/511