Między teorią a praktyką wychowania – czego dziś możemy nauczyć się z Orbis sensualium pictus Jana Amosa Komeńskiego

Autor

Słowa kluczowe:

Comenius, schoolbooks, visualization, class-lesson system, humanistic values

Abstrakt

The most important merits of Comenius in the history of education are his justifi-cation and the use of visualization in teaching, describing and justifying the class-lesson system with a breakdown into subjects of teaching, and he is credited with the work of the “improvement of human affairs” in the world in the spirit of “humanistic values”. A careful reading of Comenius’ textbooks, in particular his Orbis sensualium pictus (1658), shows that all these “merits” are the result of a simplified interpretation or even misinterpretation of his works, in particular – focusing only on the theoretical and visionary texts by Comenius and not taking into account his textbooks.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Pobrania

Opublikowane

30.11.2021

Jak cytować

Fijałkowski, A. (2021). Między teorią a praktyką wychowania – czego dziś możemy nauczyć się z Orbis sensualium pictus Jana Amosa Komeńskiego. Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne Seria Pedagogika, 8(8), 37-49. https://czasopisma.uph.edu.pl/szk/article/view/2706