Podnoszenie kwalifikacji pracowników gminnych placówek oświatowych

Autor

  • Andrzej J. Kozłowski
  • Iwona Z. Czaplicka-Kozłowska

Słowa kluczowe:

samorząd gminny, oświata, kwalifikacje pracowników

Abstrakt

System samorządu terytorialnego, ukształtowany w Polsce po 1989 roku, zmierzał nie
tylko do upodmiotowienia obywateli, ale też do podniesienia efektywności wykorzystania zasobów
pozostających w dyspozycji państwa na każdym szczeblu w strukturze zarządzania publicznego.
Proces decentralizacji, opierający się na zasadzie subsydiarności, z założenia zmierzał przede
wszystkim do podniesienia kwalifikacji i wzmocnienia potencjału intelektualnego społeczeństwa.
To dlatego oświatę w jej wymiarze przedszkolnym i podstawowym, a następnie gimnazjalnym przypisano,
jako zadanie własne, samorządom gminnym, powiatom zaś szkoły średnie, a samorządom
województw państwowe wyższe szkoły zawodowe. Wraz z decentralizacją zadań oświatowych na
gminy nałożono obowiązek stworzenia spójnego i sprawnego systemu kształcenia opierającego się
na wykwalifikowanej kadrze nauczycieli i pracowników administracji oświatowej. Problem badawczy
w opracowaniu odniesiono do kwalifikacji, a szczególnie możliwości ich podnoszenia przez pracowników
gminnej oświaty. Jako cel przyjęto ocenę stanu kwalifikacji pracowników gminnej oświaty i zaproponowanie
działań sprzyjających podniesieniu kwalifikacji pracowników lokalnej oświaty. Przeprowadzone
badania jakościowe dowiodły, że w ocenie tylko połowy badanych pracownicy oświaty gminnej
na Warmii i Mazurach podnoszą swoje kwalifikacje, a pozostali badani albo nie mają wiedzy na ten
temat, albo twierdzą, że kwalifikacje te nie poprawiają się.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Pobrania

Jak cytować

Kozłowski, A. J., & Czaplicka-Kozłowska, I. Z. . (2019). Podnoszenie kwalifikacji pracowników gminnych placówek oświatowych. Zeszyty Naukowe UPH Seria Administracja I Zarządzanie, 41(114), 171–180. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/znadministracja/article/view/416