Rola systemu oceniania pracowników w organizacji

The role of employee appraisal in a company

Autor

  • dr Zbigniew Ciekanowski UKSW, Warszawa
  • mgr Agnieszka Ostrowska UKSW, Warszawa

Słowa kluczowe:

organization, personnel management, motivation, appraisal

Abstrakt

W artykule przedstawiono istotę, cele, zasady i kryteria ocen pracowniczych oraz sposoby motywacji pracowników. Ocenianie pracowników jest kluczowym elementem w procesie zarządzania zasobami ludzkimi w prawidłowo funkcjonującej organizacji. Ocenianie jako kompleksowe narzędzie- zajmuje centralne miejsce w systemie zarządzania zasobami ludzkimi i służy wielu celom, między innymi: administracyjnym, informacyjnym i motywacyjnym. Ocenianie może spełnić swoja rolę tylko wtedy, gdy odbywa się systematycznie. Skuteczny system oceniania charakteryzują zasady: systemowości, systematyczności, powszechności, elastyczności, konkretności, jasności i prostoty. Kryteria oceniania zależą w dużej mierze od celów, którym mają służyć i w związku z tym dzielą się na: kryteria kwalifikacyjne, efektywnościowe, behawioralne i osobowościowe. Dobrze realizowany proces oceniania pracowników przynosi wiele korzyści zarówno organizacji jak i pracownikom.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Pobrania

Opublikowane

2021-03-10

Jak cytować

Ciekanowski, Z., & Ostrowska, A. (2021). Rola systemu oceniania pracowników w organizacji: The role of employee appraisal in a company. Zeszyty Naukowe UPH Seria Administracja I Zarządzanie, 23(96), 141–151. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/znadministracja/article/view/2126